Ampère gaat niet naar de beurs

Renault neemt gas terug met Ampère, de nieuwe entiteit waarin alle elektrische activiteiten moeten worden ondergebracht.
Gert Verhoeven

Renault brengt Ampère, de divisie waar alle elektrische activiteiten moeten worden ondergebracht, begin 2024 dan toch niet naar de beurs.

CEO Luca de Meo geeft aan dat Renault de extra middelen niet meteen nodig heeft. De Franse groep dankt zijn herwonnen financiële slagkracht aan de uitstekende verkoopresultaten van de afgelopen maanden. De cijfers zijn verrassend goed want ze moeten ook gezien worden tegen de achtergrond van de Oekraïne-crisis.

De Franse autoreus moest daardoor forse investeringen in Lada (Autovaz) afboeken. Na die financiële aderlating kon Renault echter met een vernieuwd gamma bij zowel Dacia, als Alpine en Renault zelf rekenen op erg fraaie verkoopresultaten. 

Minder rooskleurig

Los van die positieve noot kan De Meo niet om de realiteit heen dat de markt van elektrische voertuigen (hoewel hun marktaandeel groeit) niet florissant oogt. Vooral op markten waar de premies voor elektrische voertuigen werden afgeschaft, zijn de verkoopcijfers van 100 % elektrisch aangedreven wagens nu gedecimeerd. Dat is bijvoorbeeld het geval op de Duitse markt.

Die tendens zorgt ervoor dat meer en meer constructeurs voorzichtiger worden om ‘all-in’ te gaan voor de elektrificatie. De idee is dat 2035 misschien niet het eindpunt wordt voor voertuigen op fossiele brandstoffen, een thesis die Carlos Tavares, de grote baas van Stellantis, ook al poneerde. Op dit ogenblik zitten de bonzen van grote Europese en Amerikaanse constructeurs vooral naar elkaar te kijken om te zien wie als eerste durft toegeven dat ze zich mogelijk vergist hebben. Of op zijn minst een beetje te snel geschakeld wat betreft de electric-only-strategie. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content