Alpine koerst op waterstof

Alain De Jong

De autosport probeert ecologisch te racen, zoals met de Alpine Alpenglow HY4 die op waterstof werkt.

De auto-industrie ondergaat momenteel een grondige transformatie waarbij het onderzoek naar nieuwe en schonere aandrijftechnologieën een cruciale rol speelt. De elektrische auto op batterijen neemt een voortrekkersrol op zich maar er bestaan zeer valabele alternatieven. Zoals waterstof, een zeer waardevolle technologie die er vreemd genoeg nooit in slaagde om echt door te breken.

Toekomst

Er worden regelmatig zeer interessante projecten opgezet om het potentieel van waterstof als aandrijving van voertuigen te onderstrepen. Daarbij hoort zeker de Alpine Alpenglow HY4. Dit prototype werd onlangs voorgesteld om aan te tonen dat waterstof als alternatief voor fossiele brandstoffen ook in een klassieke verbrandingsmotor kan worden gebruikt.

In de Alpine Alpenglow HY4 wordt de waterstof rechtstreeks ingespoten in een 340 pk sterke 2 liter viercilinder in plaats van het traditionele waterstofconcept met een brandstofcel die elektriciteit opwekt. Zo heeft de klassieke verbrandingsmotor mits enige aanpassingen nog een mooie toekomst voor zich. Alpine werkt aan een krachtigere V6-motor op waterstof die in de autosport ingezet kan worden.

Maar uiteraard kan je verwachten dat Alpine en het moederhuis Renault ook concrete plannen koesteren om deze waterstofmotoren in de toekomstige seriemodellen te gebruiken als alternatief voor de elektrische modellen met batterijen.  

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

1/7

2/7

3/7

4/7

5/7

6/7

7/7

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content