Alpine A290 is snelle elektrische sportwagen
De eerste elektrische Alpine is een feit en heeft een basis die we kennen.
Het sportieve merk Alpine werd in 2017 geherlanceerd met de fraaie A110. Die verwierf snel een goede reputatie tussen de sportieve coupés. Maar intussen moet het dochtermerk van Renault de elektrificatie inzetten. Dat betekent dat er snel batterij-aangedreven modellen moeten komen.
De compacte A290 krijgt die primeur. Komt deze EV je bekend voor? Dat kan want deze wagen deelt de basis met de nieuwe Renault 5 van het moederhuis. Dat model werd overgoten met een sportief sausje om volledig in het toekomstige geëlektrificeerde gamma van Alpine te passen. Dat merk je niet alleen aan het uitgebouwde koetswerk en de X-vormige lichtsignatuur, maar ook aan de potentere aandrijflijnen.
De Alpine A290 komt in twee vermogensvarianten: 180 pk en 220 pk. Altijd in combinatie met een accu van 52 kWh die in de bodem zit. De krachtigste versie spurt in 6,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, maar een topsnelheid is niet meegedeeld. De 1.479 kilogram zware hatchback zou tot 380 kilometer op een batterijlading kunnen afleggen. Snelladen kan aan maximaal 100 kW.
Dynamischer rijgedrag
Om deze prestaties in goede banen te leiden, kreeg de A290 een aangepast onderstel met een breder spoor, een strakkere demping en een krachtiger reminstallatie. De respons op het stroompedaal en het stuurwiel werd directer om een dynamischer rijgedrag te verzekeren.
Het interieur van de Alpine A290 zit volledig in het blauw en heeft sportstoelen en een onderaan afgevlakt sportstuur. Naast het 10,1” infotainmentscherm kijk je ook uit op een 10,25” digitaal instrumentarium. Hier staan de Alpine Telemetrics met informatie over de temperatuur van de motor, banden en remmen en zelfs de rondetijden op een circuit. Het gadgetgehalte van de Alpine A290 ligt dus zeer hoog.
Wat moet deze fraaie wagen kosten? Dat is nog niet bekend, maar de prijzen zullen veel hoger uitvallen dan de instapprijs van 25.000 euro van de Renault 5.
1/12
2/12
3/12
4/12
5/12
6/12
7/12
8/12
9/12
10/12
11/12
12/12
1/12
2/12
3/12
4/12
5/12
6/12
7/12
8/12
9/12
10/12
11/12
12/12
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier