Airbag ondergaat revolutie

Alain De Jong

Producent ZF stelt een nieuw concept van de veertig jaar oude airbag voor.

Naast de veiligheidsgordel vormt de airbag één van de cruciale elementen die de veiligheid van de inzittenden van een voertuig bij een ongeval verzekeren. Dit ‘luchtkussen’ vangt de bestuurder en zijn passagiers op als de wagen ergens tegenaan knalt. De airbag deed in de jaren tachtig zijn intrede in personenwagens en hij is intussen verplicht op nieuwe modellen. Terecht, want de ‘plofzak’ kan levens redden bij een verkeersongeval.

Hoewel de airbag al ruim 40 jaar wordt gebruikt, bleef het basisconcept al die tijd zo goed als ongewijzigd. Naast de bestuurdersairbag kwamen er ook kussens voor de passagiers, voor het hoofd of de knieën, maar de aanpak om de airbag van de chauffeur centraal in het stuurwiel te plaatsen, bleef.

Nieuwe layout cockpit

Maar misschien niet meer voor lang, want producent ZF stelt nu een nieuw concept voor. Hierbij zit het systeem niet meer centraal in het stuurwiel, maar wel bovenop de stuurkolom. Volgens ZF blijft de goede werking van de airbag verzekerd, maar biedt dit concept een grotere vrijheid bij het design van het stuurwiel en het dashboard. Omdat de grote centrale doos op het stuur verdwijnt, kunnen producenten kiezen voor een fijner stuurwiel (uit esthetische overwegingen) of kunnen zij de vrijgekomen ruimte benutten voor toetsen en displays die nu elders op het dashboard of in de cockpit staan.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content