A6 e-Tron met goedkopere instapversie

Alain De Jong

De elektrische Audi A6 e-Tron met achterwielaandrijving en een rijbereik van 624 kilometer verandert nu al van eigenaar voor 64.900 euro.

De elektrische Audi A6 e-Tron werd gelanceerd als Sportback (vijfdeurs) en Avant (break). Daarbij was er de keuze tussen de achterwielaangedreven Performance – systeemvermogen van 367 pk, accupakket van 100 kWh – en de vierwielaangedreven S6 e-Tron Quattro. Die heeft dezelfde batterij en een gecombineerd maximumvermogen van 503 pk. Om dat aanbod toegankelijker te maken, voegt Audi er nu twee nieuwe versies aan toe in de strijd tegen zijn belangrijkste Duitse concurrenten, de BMW i5 en Mercedes EQE.

Goedkoper

Nu wordt de Audi A6 e-Tron op de achteras aangedreven door een 286 pk sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een accupakket met een capaciteit van 83 kWh. Dat belooft een rijbereik van 624 kilometer voor de Sportback of 595 kilometer voor de Avant. DC-snelladen kan tegen 225 kW, zodat na een goede 20 minuten al 80 % van de accu vol zit. De spurt naar 100 km/u lukt in 6 seconden. De prijs voor deze nieuwe basisversie van de A6 e-Tron bedraagt 64.900 euro voor de Sportback en 66.550 voor de Avant. Dat is bijna 12.000 euro goedkoper dan het instapmodel tot nog toe.

De Audi A6 e-Tron Quattro doet beroep op twee elektromotoren die samen 429 pk produceren en beschikt dus over vierwielaandrijving. Hiermee lukt de spurt van stilstand tot 100 km/u in 4,5 seconden. Met de grotere accu van 100 kWh bedraagt het rijbereik 714 (Sportback) of 682 (Avant) kilometer, terwijl snelladen aan 270 kW kan. Deze A6 e-Tron Quattro verandert als Sportback voor 81.900 euro van eigenaar. Voor de Avant moet je 83.550 euro ophoesten.

Noteer dat de opvolger van de Audi A6 met verbrandingsmotoren weldra wordt gelanceerd als Audi A7 volgens de nieuwe nomenclatuur van het merk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content