Eind vorig jaar stelde het Netwerk Architecten Vlaanderen minister Joke Schauvliege (CD&V) in gebreke voor de aanhoudende problemen met het digitaal loket voor bouwaanvragen. Vanaf dit jaar werken gemeentes met het nieuwe omgevingsloket. Maar ook daar zijn al problemen. ‘Wij voelen ons in de steek gelaten door de overheid.’
PATRICK LOOTENS
Antwerpen
‘De aangifte van bouwaanvragen digitaliseren is een goed idee als je daardoor je dossier efficiënter kunt indienen. Dat is niet gelukt. Mijn medewerkers hebben uren naast de computer zitten wachten. Een systeem verplichten dat gebrekkig werkt, illustreert hoe weinig respect de overheid heeft voor het werk van architecten.
Vlaamse architecten beschikken over veel kennis en kunde, maar we voelen ons in de steek gelaten door de overheid. De regelgeving en context om bouwprojecten te realiseren wordt steeds complexer, maar onze verloning daalt. We proberen onze mensen goed te betalen, maar dat is moeilijk.
De overheid verwacht zelfs dat wij soms gratis werken. Voor overheidsopdrachten schrijven ze doorgaans wedstrijden uit, om de kwaliteit te verhogen. Dat is goed, alleen is deelnemen voor wie verliest een aderlating. Een voorontwerp maken voor een groot scholenproject vergt 2500 manuren, daarvoor krijg je 15.000 euro. Dat is een kaakslag.’
SOPHIE LOOTS
Lommel
‘Vanaf 1 januari moeten we aanvragen indienen via het omgevingsloket. Alleen starten de eerste opleidingen daarvoor nu nog maar. Men had gezegd dat we een proefversie van het omgevingsloket konden uittesten, maar die werkte niet. We zullen pas weten of dit beter werkt dan het digitaal loket bij een nieuwe piekperiode. Ik verwacht niet veel beterschap omdat ook dit systeem door verschillende partners gebruikt zal worden.
Elk jaar wijzigt er ook iets in de regelgeving, dit jaar belooft bovendien extra zwaar te worden. Voor veel architecten betekent dat pompen of verzuipen. Je kunt protesteren, maar daar heeft je bouwheer niets aan. Die wil gewoon een vergunning krijgen. Dus werk je door en berust je uiteindelijk in die kafkaiaanse situatie. Ik ben nochtans voorstander van een digitaal systeem. Als het ons leven tenminste vergemakkelijkt en niet bemoeilijkt.’
WIM VAN EETVELDE
Lokeren
‘Door de problemen met het digitale loket dat vorig jaar plots verplicht werd, heb ik zeker meer dan tachtig werkuren verloren. Als je je gegevens ingaf, was je ze vaak weer kwijt door overbelasting van het systeem.
Bij de presentatie van het nieuwe systeem – het omgevingsloket – hadden ze niet eens een demo ter beschikking om te tonen hoe het werkt. Die was nog niet klaar. Terwijl dat systeem aanvankelijk al in februari vorig jaar in werking moest treden. Dat kun je toch alleen amateurisme noemen?
Ik heb het net gebruikt en kreeg meteen de melding dat er helaas lange wachttijden waren. Nog iets: we moeten op een kadasterplan grafisch weergeven waar nieuwe gebouwen komen ten opzichte van de bestaande. Maar dat programma bevat geen tekentools om een waarheidsgetrouwe weergave te maken. Dus maak ik zélf eerst een afdruk met de juiste afmetingen op calqueerpapier, kleef dat op mijn scherm en teken dat over in het programma. Dat kan anno 2018 toch niet de bedoeling zijn?’