‘Antwerpen is op weg naar het wereldrecord verkeersoverlast’

File op de Antwerpse ring © PhotoNews
Chris De Stoop
Chris De Stoop Chris De Stoop is redacteur van Knack.

Ringlandvoorzitter en transporteconoom Willy Winkelmans geeft Antwerpen een goede kans om over enkele jaren wereldleider verkeersoverlast te worden. ‘Als het Saeftinghedok er nog bijkomt, zullen de files de hele regio wurgen’.

Een week nadat de Antwerpse haven de dringende aanleg van het Saeftinghedok vroeg, verwacht emeritus hoogleraar Willy Winkelmans, die de vader van de Vlaamse transporteconomie wordt genoemd, dat de verkeersoverlast de volgende jaren nog gevoelig zal toenemen. Willy Winkelmans is gewezen voorzitter van de Vlaamse Havencommissie én huidig voorzitter van het Ringlandgenootschap. ‘Antwerpen is op weg naar de trieste eer om wereldleider in verkeersoverlast te worden,’ is zijn vrees. ‘Als het Deurganckdok volzet is, met pakweg negen miljoen containers, geeft dat volgens mijn berekeningen tot 11.000 extra vrachtwagens per dag. Laat staan dat het Saeftinghedok met nog veel meer miljoenen containers er nog eens bijkomt.’

Spoor schiet tekort

Hij wijst op ‘de spectaculaire groei van het vrachtwagenverkeer’ en verwacht dat dit de komende jaren nog zal toenemen. De top 40 van wegvakken met de meeste vrachtauto’s in België bestaat integraal uit de Antwerpse Ring en de grote assen eromheen. ‘De modal split blijft rampzalig. De meeste containers gaan nog altijd de vrachtwagen op. De binnenscheepvaart is misschien iets verbeterd, maar zeker niet genoeg. Maar vooral het spoor schiet schromelijk tekort in het van de weg halen van het verkeer. Zo kan het echt niet verder.’

Winkelmans lanceerde al jaren geleden het voorstel om containers via een twintig kilometer lange ondergrondse transportband onder de Schelde en door de haven te vervoeren en zo de wegen te ontlasten. Volgens hem blijft dit duurzame alternatief noodzakelijk: ‘Havenbaas Eddy Bruyninckx heeft me toen gezegd dat hij met mijn systeem zou beginnen als het Saeftinghedok eraan komt. We zullen zien.’

Ringland

De kritiek dat ook Ringland, dat 15 kilometer snelweg wil overkappen, de verkeersoverlast niet zal oplossen, wuift hij van de hand. ‘Het studiebureau Vectris besluit nu dat ons project de verkeerscapaciteit met vijftig procent verhoogt. Onder meer door de scheiding van nationaal en internationaal verkeer en door het opleggen van minimum- en maximumsnelheden. Dan zou een bijkomende Scheldeverbinding misschien zelfs niet meer nodig zijn.’ Hij verwacht echter dat de politieke wereld het project zal blijven afwijzen: ‘Het is een fantastisch project, maar de politieke strijd gaat nog altijd over Oosterweel, dat ze ons door de strot willen duwen. Ze rekenen erop dat onze beweging doodbloedt. Ik ben niet optimistisch. Ik acht onze kansen laag, maar moreel voel ik ons alvast de winnaars.’

Lees het volledige interview deze week in Knack

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content