Voor de cover van deze Knack kreeg Jan De Cock volledig carte blanche. Hij koos voor een triptiek waarop hijzelf op het eerste gezicht enkel in de marge zichtbaar is. Wie de twee andere panelen openklapt, ziet hoe De Cock zichzelf centraal in beeld heeft geplaatst. Hij integreerde zijn eigen beeld in De zaaier van Constantin Meunier (1831-1905). Deze sociaal geëngageerde, oer-Belgische beeldhouwer is bij het grote publiek bekend omdat de beeldenaar van een mijnwerker die hij maakte decennialang op een stuk van 50 centiem prijkte. Het is het enige beeld op onze cover waarover De Cock iets wil vertellen:
‘Een echte kunstenaar is een zaaier. Hij heeft de moed om iets te doen zonder te weten wat het resultaat zal zijn. Een zaaier zaait, en wacht op de oogst. Dat is de kern van het kunstenaarschap: iets dóén. Ik besefte voor het eerst dat ik een kunstenaar was toen ik wist wat ik níét wou doen. De kwaal van deze tijd is het immobilisme. Alles zit muurvast. Niemand durft nog het risico te nemen om iets te ondernemen zonder te weten wat het resultaat zal zijn.’
Over de andere beelden op de cover wil De Cock dus niets kwijt. Kenners met een scherpe blik herkennen De boogschutter van Antoine Bourdelle (1861-1929), op een klein fotootje rechtsboven. Dit beeld van een van de assistenten van Auguste Rodin staat bekend als het eerste waarop bungelende teelballen realistisch werden afgebeeld. Elders op de cover staat een ander beeld van een boogschutter. Die richt de aandacht van de kijker naar een plek buiten het beeld, daar waar de pijl doel moet treffen. De boogschutter wijst ons erop dat het beeld op de cover een montage is en dat er nog een werkelijkheid bestaat buiten de cover. Een modernistische gedachte. De muze van de Roemeense beeldhouwer Constantin Brancusi (1876-1969) mocht natuurlijk niet ontbreken.
De ingelijste foto’s zijn reële camera-obscurafoto’s van omgekeerde bomen. Ze zijn gemaakt door de Canadese kunstenaar Rodney Graham, een van de voorbeelden van De Cock. De gebroken lijst rond Jan De Cock verwijst naar de minimal art van Donald Judd.
Waar De Cock al die beelden samenbracht om de foto te nemen, wil hij ook al niet kwijt. Wij gokken op de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel. Die hebben zowel De zaaier als De boogschutter in hun collectie.
WIE ELEMENTEN KAN AANDRAGEN OM DEZE COVER TE INTERPRETEREN, KAN DIE ACHTERLATEN OP ONZE WEBSITE, WWW.KNACK.BE