Roularta Media Group lanceert digitale versies van Knack en Le Vif/L’Express voor iPhone en iPad.
Roularta Media Group blijft niet alleen investeren in zijn gedrukte tijdschriften (zie pagina 21), maar ook in de digitale zusjes ervan. Zo wordt op 23 juni een digitale versie van Knack en Le Vif/L’Express gelanceerd voor de iPhone.
‘De abonnees van Knack en Le Vif/L’Express krijgen van dan af een totale service’, zegt ceo Rik De Nolf. ‘ Knack wordt op woensdagmorgen met de post bezorgd, Le Vif/L’Express op vrijdag. Al vanaf 21 uur de dag voordien zijn de magazines digitaal te lezen op iPhone en pc.’ Er komt ook een versie voor de iPad zodra die beschikbaar is in België. Dat is wellicht in juli.
De abonnee van deze ‘iKnacks’ heeft toegang tot het Knack-archief (dat teruggaat tot 1995) met link naar de pdf-versie met de oorspronkelijke lay-out, met foto’s en grafieken.
De digitale versie van Knack, Le Vif/L’Express en Trends (in pdf) bestaat al enkele jaren en heeft een eigen abonneebestand, maar nu komt een nieuwe versie die makkelijker bladert en zoeken toelaat via de inhoudstafel.
Via iPhone en iPad zal men het blad kunnen kopen per nummer of per abonnement of zal men het totaalpakket kunnen bestellen. De andere nieuwsmagazines van Roularta – Trends (Nederlandstalig en Franstalig), Sport/Voetbal en Sport/Footmagazine – volgen zo snel mogelijk.
En de abonnees krijgen binnenkort nog meer extra: een maandelijks online dossier over maatschappelijk belangrijke thema’s in samenwerking met Econopolis van Geert Noels voor de abonnees van Trends en in het najaar een alert-service op maat van de lezer die informatie kan krijgen in functie van een aantal trefwoorden naar keuze.
Groei online
Twee weken geleden maakte Roularta Media Group bekend dat 2010 sterk is ingezet op het internet. Het Belgische omzetcijfer voor de business-to-consumersites (Knack.be, Levif.be, Trends.be, Cash.be, Weekend.be, Plusmagazine.be, Gezondheidsnet.be) van de eerste drie maanden toont een vooruitgang van bijna 50 procent in vergelijking met het eerste trimester van 2009.
De vooruitzichten voor het tweede kwartaal van 2010 zien er heel goed uit, met een groei van 41 procent tegenover het tweede kwartaal van 2009.
In het moeilijke jaar 2009 steeg de online omzet van de sites met 13 procent tegenover 2008. Dit jaar wordt een omzetgroei van 40 procent verwacht. Ook in de sites.
Ook bij de business-to-businesssites is er een mooie vooruitgang. Zo kent Datanews.be een omzetgroei van 23 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Rekening houdend met de huidige evoluties zou Roularta Media Group in België een online omzet moeten halen van ruim 5 miljoen euro.
Alle Roulartasites samen halen meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand.
‘Sommigen zeggen dat de wereldeconomie zich nu hersteld heeft en we al aan exitstrategieën moeten denken. Ik denk dat het daarvoor nog te vroeg is.’ De Chinese premier Wen Jiabao, tijdens een driedaags bezoek aan Japan.