Deze week is het eindelijk zover: op 19 mei komt de nieuwe “Star Wars”-film, “Episode I: The Phantom Menace” in de Amerikaanse bioscopen. Amerika zal wellicht massaal uit de bol gaan voor wat nu al de meest verwachte film aller tijden wordt genoemd, de film ook die het box office-record van “Titanic” moet kelderen – zo hoopt de entertainmentindustrie toch. In cyberspace strijden duizenden “Star Wars”-websites voor de suprematie in de informatieoorlog rond deze comic strip space opera. Inmiddels drijven cartoonisten al lustig de spot met de genadeloze merchandisingcampagne die onder de Amerikaanse tieners tot consumptieve uitspattingen moet leiden.
Om de hype nog wat op te drijven, heeft 20th Century Fox besloten de eerste twee weken geen voorverkoop van tickets toe te staan. Het wordt dus drummen om een zitje te veroveren in de bioscoop – de meest enthousiaste fans kamperen trouwens al een maand voor Mann’s Chinese Theatre in Hollywood. Verwacht wordt dat zoveel Amerikanen op 19 mei een dagje vrijaf nemen dat dit het bedrijfsleven miljarden zal kosten. Die zullen natuurlijk wel terugvloeien naar “Star Wars”-schepper George Lucas, en in mindere mate naar distributeur 20th Century Fox. Precies omdat Lucas met de grootste hap gaat lopen, probeert Fox het onderste uit de kan te halen door de bioscopen bijzonder strenge voorwaarden op te leggen. Multiplexen moeten de prequel van de “Star Wars”-trilogie (1977-1983) ten minste twee maanden en alleen in hun grootste en beste zalen draaien.
Wie de film deze zomer nog wil zien, kan vanaf 16 juli het Kanaal oversteken. In België moeten we heel veel geduld oefenen: tot 13 oktober. Alleen Indië komt nog een weekje later. Het grote gevaar van dit lange wachten is de oververzadiging, waardoor we tegen het najaar alles al tot vervelens toe gehoord en gezien hebben over de kinderjaren van de latere aartsschurk Darth Vader en de nieuwe personages, planeten en creaturen intussen oude koek zijn. Als je naar de lange preview trailer kijkt, krijg je het gevoel dat de hele film in fast forward voorbijsnelt. Elke glossy die naam waardig ontvouwt tot in de geringste details – vaak vergezeld van alles onthullende spectaculaire foto’s – de mysteries van de comeback van George Lucas, inclusief alle weetjes over de digitale wonderen. Hoe verrassend kan het rendez-vous in oktober dan nog zijn?
Patrick Duynslaegher