Honderd jaar Tervurenlaan.

Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de Tervurenlaan in Brussel, komen de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis naar buiten met wat rest van het Tervuurse luik van de ?Exposition Bruxelles-Tervueren? van een eeuw geleden. In Tervuren werd toen het Kongo van Leopold II tentoongesteld. (Hoofdconservator Francis van Noten staat er op de term ?Kongo? te gebruiken, want ?Congo? zou als ?Tsjongo? worden uitgesproken). Architect-ontwerper Paul Hankar had de algemene artistieke leiding van de expositie en hij deed een beroep op collega’s als Gustave Serrurier-Bovy, Henry van de Velde en Georges Hobé om de diverse paviljoenen te bouwen en in te richten in art nouveau-stijl. Dat betekende meteen ook de grote doorbraak van die stijlrichting in België.

Op initiatief van Edmond Baron van Eetvelde, secretaris van de Onafhankelijke Staat Kongo, kregen beeldhouwers kosteloos ivoren tanden ter beschikking. Daarmee konden die hun ?chryselefantiene? beelden maken. Ze sneden hun naakten uit het ivoor, vatten die eventueel in een montuur van zilver en plaatsten ze op een voetje van marmer, edelmetaal of exotisch hout. Dat geheel kwam dan op een houten piëdestal te staan. In het eresalon van de tentoonstelling stonden zo niet minder dan 80 ivoren beelden en beeldjes opgesteld. In de Musea in het Jubelpark worden er nog enkele bewaard en die vormen de kern van de huidige kleine, maar bijzonder mooie expositie. Nog enkele andere beelden worden in openbare collecties bewaard, maar waar de rest naartoe is, is een raadsel. De tentoonstelling was ook een verkoopstentoonstelling, zodat nogal wat stukken in privébezit terechtkwamen. Het prachtigste beeld in de expositie is ?La caresse du Cygne? van Philippe Wolfers. Die vatte een hele olifantentand, deels ?au naturel?, deels bewerkt, tussen de vleugels van een levensgrote bronzen zwaan. Het geheel staat op een voetstuk van marmer. Naast de beelden zijn er een aantal meubelen te zien, vier wandborduurwerken in zijde, drie affiches en een schitterend bruidskistje van Fernand Dubois. Bijzonder mooi zijn ten slotte de sokkeltafeltjes van Hankar. Ooit stonden er maquettes op, van hutten bijvoorbeeld of van de Kongoboot.

Paul Dossche

?Art Nouveau in het Jubelparkmuseum. De verzamelingen Tervuren 1897?, tot 14/9.

Bruidskoffer van Fernand Dubois, hout, ivoor, verzilverd geelkoper, plaaster : ter ere van Kongo

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content