the getaway (ps2)

The Getaway, die het vijftigkoppig ontwikkelingshuis Team Soho liefst vier jaar productietijd heeft gekost, is een van de meest ambitieuze games ooit. Hij bevat onder andere een realistisch weergegeven kopie van het stratenplan van Londen. Liefst 40 km2 van de Britse hoofdstad werd nagemaakt in de computer. Je herkent zelfs de winkels langs de weg.

De dialogen in het spel zijn stuk voor stuk ingesproken door echte acteurs, die bovendien model stonden voor de gamepersonages. Meer nog, bepaalde actiescènes werden eerst door de acteurs gespeeld en vervolgens door de programmeurs in de game gemonteerd. Niet verwonderlijk dat The Getaway ‘de eerste game die de grens met een film doet vervagen’ heet. Het hoge gehalte aan geweld leverde Team Soho een +18 rating op.

super mario sunshine (gamecube)

Nintendo-goeroe Shigeru Miyamoto, de bedenker van het bekendste figuurtje uit de gamesgeschiedenis, maakt zijn reputatie waar. Super Mario Sunshine is geen revolutionaire game zoals voorganger Super Mario 64 maar de eerste Super Mario-game voor de GameCube biedt wel mooiere graphics en een rijkere gameplay. Trouwe fans zullen trouwens regelmatig glimlachen om de expliciete en impliciete (remixen van oude deuntjes) verwijzingen naar Mario’s verleden.

De knullige antiheld wordt op zijn vakantiebestemming aangewezen als schuldige van een plotselinge plaag van vervuiling. Om zijn onschuld te bewijzen, moet hij zelf de dader ontmaskeren en ondertussen de boel schoonmaken.

ratchet & clank (ps2)

De makers van de populaire reeks Spyro The Dragon storten zich in een nieuw avontuur. Nu ze Spyro hebben overgedragen aan een ander productiehuis, kunnen ze bij het Californische Insomniac hun talent benutten voor twee nieuwe heldenfiguurtjes. Ratchet is een pluizige alien die zijn planeet wil ontvluchten, maar er niet in slaagt zijn ruimteschip van de grond te krijgen; Clank is een robot die hem te hulp schiet. Samen beleven ze, jawel, allerlei spannende avonturen.

Wat onderscheidt Ratchet & Clank van andere games in het character-actiongenre? De integratie van elementen uit andere genres zoals RPG, hardcore adventure en shooting. Ook uniek: de ontwikkeling van de personages. Aanvankelijk kunnen ze niet met elkaar opschieten, maar ze moeten elkaars karakter leren verdragen om hun avontuur tot een goed einde te brengen.

blinx: the time sweeper (Xbox)

De allereerste game die de overstap maakt van 3D naar 4D, pocht men bij Microsoft. De vierde dimensie in Blinx: The Time Sweeper is de tijd, die je kunt manipuleren en controleren.

Blinx is een katachtig cartoonfiguurtje dat in een fabriek werkt waar letterlijk tijd wordt gemaakt. Bij productiefouten ontstaan echter kristallen die veranderen in monsters. Aan Blinx om die kristallen tijdig te vinden.

Akkoord, het is geen oscarwaardig verhaal, maar in deze omgeving werkt het wel. Als je iets fout doet, kun je de game eventjes terugspoelen om te ontleden waar je hebt gefaald en het nog eens proberen. Je kunt je handelingen ook opnemen. Allemaal dingen die mogelijk zijn dankzij de harde schijf in de Xbox. Omdat de opslagruimte van een harde schijf nodig is om Blinx te spelen, kan de game in geen geval worden overgeplaatst naar een andere console. Een dankbaar verkoopargument voor de Xbox.

Bart Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content