Stripverhalen zijn de nieuwe aandelen. Maar een goede Kuifje-investering is schaars, al was het maar omdat zeldzame albums door de jaren talloze keren door de handen van iedereen van 7 tot 77 jaar zijn gegaan.
Als je ziet dat de prijzen voor de eerste zwart-witdrukken van Kuifjealbums de jongste tien jaar zijn vertienvoudigd, als je ziet dat de jongste jaren voor soortgelijke edities op veilingen almaar meer wordt geboden, dan lijkt Kuifje een solide investering, ook al omdat die eerste vooroorlogse drukken van Hergé steeds schaarser worden. Uitgever Casterman (en in eerste instantie Les Editions du Petit Vingtième) drukte de albums immers in kleine oplagen. In 1939 heeft het zelfs geen haar gescheeld of Kuifje was helemaal van de markt verdwenen. Casterman stelde namelijk vast dat het niet eens 300 exemplaren van de albums kon slijten aan een publiek dat nauwelijks van de jonge reporter had gehoord.
Een originele editie van Tintin au pays des Soviets uit 1930 werd vorig jaar in Brussel nog geveild voor 26.400 euro, een exemplaar van Les cigares du pharaon uit 1934 ging op dezelfde veiling onder de hamer voor 19.200 euro. Dit jaar nog veranderde een Tintin au Congo uit 1931 in Parijs van eigenaar voor 72.600 euro. Voor een eerste druk van de ingekleurde albums, waarvan er nog zoveel meer op de markt zijn, betaal je vandaag gemiddeld 400 euro. Bij sommige boekantiquaars is dat 2400 euro. Een originele Franse editie is doorgaans een pak meer waard dan een Nederlandstalige of anderstalige.
Veel hangt af van de staat van de albums. Waarin Kuifjealbums verschillen van pakweg eerste edities van Marcel Proust, die evenmin goedkoop zijn, is dat ze meestal beduimeld zijn en sporen vertonen van intense lectuur: ezelsoren en koffieringen van het ontbijt van verschillende generaties.
Maar let op, niet alle versleten Kuifjealbums zijn eerste drukken. Een veel voorkomende fout die jagers op oude Kuifjealbums maken, is louter afgaan op het jaartal dat in het boek gedrukt staat, zonder het achterplat van het album te bekijken. Als daarop wordt geadverteerd voor titels die later zijn verschenen, kun je er gerust van uitgaan dat het hier niet om een eerste druk handelt, ook al heeft de boekhandelaar het precieuze exemplaar achter glas gesloten. Wellicht heeft de liefhebber van Kuifje iets van de naïviteit van zijn jeugdige held bewaard, maar hij moet er wel rekening mee houden dat boekantiquaars die waardevolle eigenschap allerminst bezitten. Ook de Marokkaan die een tweedehandsboekhandeltje in de zuidelijke wijken van Brussel drijft, kent de juiste prijs van een oude Kuifje-editie die je bij hem tussen de stapels Ciné Revues kunt aantreffen. Kon Kuifje op de Brusselse rommelmarkt nog tegen een prikje een modelbouwscheepje kopen (trouwens de enige keer in al zijn avonturen dat we onze jeugdige reporter geld zien uitgeven), vandaag mag je het een mirakel noemen als je tegen een spotprijs vroeg werk van Hergé bij de brocanteur op de kop kunt tikken.
Ook de niet-Kuifjeverhalen en dito illustraties van Hergé zijn peperduur. Een origineel exemplaar van de omstreden Fables van Robert de Vroylande, geïllustreerd door Hergé en uitgegeven in 1941 door Éditions Styx in de Naamsestraat in Leuven, staat vandaag bij een Nederlandse stripantiquaar 2400 euro geprijsd. De auteur, een rexist die later op instigatie van Degrelle om het leven werd gebracht, beweerde ooit dat zijn boek zou overleven dankzij Hergé, maar dat diens zwart-witillustraties voor zijn werk zoveel waard zouden worden, heeft hij allicht nooit beseft.
Is een exemplaar gesigneerd door de meester van de klare lijn, dan mag je de prijs van zo’n album verdubbelen. Zelfs al was Hergé gul met opdrachten, toch is de ene opdracht de andere niet. In 2006 ging een Franstalige Vlucht 714, door Hergé opgedragen aan koning Leopold III en zijn echtgenote prinses Lilian, in Brussel onder de hamer voor 9600 euro. De koper kreeg met het geveilde exemplaar uit 1968 ook nog een wenskaart, gesigneerd door Hergé ter gelegenheid van Kerstmis. Op een Parijse veiling in maart 2009 werd 103.000 euro betaald voor een van de enige drie bekende exemplaren van L’Etoile mystérieuse uit 1943.
En dan hebben we het nog niet gehad over de originele platen van Hergés werk. Op voornoemde veiling werd de covertekening in Chinese inkt en potlood van het album De krab met de gulden scharen verkocht voor 372.000 euro. In 2008 werd 780.000 euro betaald voor een gouache die Hergé in 1932 had gemaakt voor de cover van Kuifje in Amerika.
DOOR MARCEL VAN NIEUWENBORGH