In de regio Antwerpen is het verkeers-infarct nabij. De bedrijven maken zich ongerust en de transportsector dringt aan op nieuwe en bredere snelwegen.
Vorige week waren woorden zoals ‘verkeerschaos’, ‘heksenketel’, ‘kop-staart’ en ‘kettingbotsing’ weer niet uit de media te branden. Maar het fileleed wordt pas een echte prioriteit als het niet alleen de pendelaars maar ook de bedrijven tot stilstand dreigt te brengen, en daar tonen meer en meer werkgevers zich nu bezorgd om.
Zelfs nieuwe bedrijventerreinen worden wegens de files al tegengehouden. De Vlaamse regering heeft een aantal industriezones gepland langs de overvolle E313 in het kader van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA). Zo moet er een 200 hectare groot distributiecentrum komen aan het benzinestation Q8 in Ranst-Wommelgem. Maar in een recent auditrapport wordt alvast een uiterst negatief advies gegeven: ‘ De startnota kan niet conform worden verklaard. De E313 is nu reeds oververzadigd en extra verkeer kan er niet meer bij. Dit zou leiden tot nog meer vertragingen en files. Absoluut niet duurzaam!‘ Volgens het auditrapport is er in de flessenhals tussen Ranst en de Antwerpse Ring nu al een oververzadiging van 102 tot 104 procent in de ochtendspits.
Ook de VAB zegt dat precies dat laatste stuk van de E313 de belangrijkste bottleneck is, samen met de Antwerpse Ring zelf. Daarom zijn extra rijstroken nodig om de capaciteit te verhogen. De VAB rekent uit dat de verkeersgroei de voorbije drie jaar net het sterkst is geweest op die snelwegen met veel vrachtauto’s: 25 tot 35 procent van de wagens. Het betreft de E313 (+7 %), de E19 in Antwerpen-Noord (+10 %) en de E17 Gent-Antwerpen (+9 %). Omdat een vrachtauto de plaats inneemt van minstens twee personenwagens, wordt de wegcapaciteit daar gehalveerd. ‘Daarmee is de bovengrens van het mogelijke aantal vrachtwagens duidelijk in zicht.’
Maarten Matienko (VAB): ‘Verkeerstechnisch bereiken we in de regio Antwerpen het saturatiepunt. De groei die we de afgelopen jaren kenden op de toevoersnelwegen is niet veel langer houdbaar, vooral door het toenemende vrachtvervoer de voorbije jaren. De voorspelde groei van 40 procent vrachtverkeer tegen 2020 in deze regio krijgt het huidige snelwegennet onmogelijk verwerkt. De geplande Oosterweelverbinding gaat hier niets aan verhelpen, integendeel zelfs, ze zal een aanzuigeffect creëren. Wil Vlaanderen een belangrijk logistiek centrum zijn, dan zal op verschillende vlakken tegelijk ingegrepen moeten worden.’
Volgens de transportsector bestaat een van de oplossingen uit meer en betere wegen. Een absolute prioriteit is extra rijstroken op de E313. Lode Verkinderen van SAV (de beroepsorganisatie van transporteurs en logistieke dienstverleners): ‘Ook moet er nagedacht worden over grootschalige nieuwe projecten. Zo is er het zogenaamde kruis van Willebroek, waarbij een zuidelijke grote ring rond Antwerpen – als verlengstuk van de E34 uit Turnhout – en een noordoostelijke ring rond Brussel zouden worden gecreëerd, die elkaar ontmoeten ter hoogte van Willebroek. Dat zou de capaciteit van het wegennet aanzienlijk verhogen. Het kruis van Willebroek realiseren betekent dat doorgaand en plaatselijk verkeer eindelijk worden gescheiden.’ Dergelijke superring zou erg duur zijn, maar gefinancierd worden door het werk in concessie te geven, zoals het beroemde Viaduc de Millau in Zuid-Frankrijk.
Volgens een enquête van Het Nieuwsblad staat een op de vier Vlaamse automobilisten elke dag in de file en vraagt bijna een derde maatregelen tegen het groeiende vrachtverkeer. Dat vraagt ook Dirk Weyler van de actiegroep Red de Voorkempen, die voorlopig met z’n verzet tegen de distributiezone in Ranst-Wommelgem een eerste slag thuishaalt: ‘De dagelijkse ellende langs de E313 van Antwerpen tot Tessenderlo is nu al niet te overzien. Pure waaghalzerij. Met alle milieuvervuiling, lawaai en sluipverkeer van dien. Als Vlaanderen hét logistieke centrum wil worden, worden wij de koelie van Europa. Dat betekent een langzame verstikkingsdood. Meer beton zal dat niet tegenhouden, integendeel.’
Chris de Stoop