De lezersbrief van schepen van Financiën van Lokeren Marc Maes (‘Het Laatste Woord’, Knack nr. 1) staat bol van de onjuistheden en onvolledigheden.
In de schoot van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) bestaan reeds jaar en dag informele structuren van de centrumsteden. Niet alleen op het niveau van de burgemeesters, maar ook op het niveau van de schepenen van Financiën. Nooit werden deze structuren gebruikt om te pleiten tegen de belangen van de kleinere steden, of tegen de landelijke gemeenten. De benaming ‘G13’, waarmee hij deze informele groep als pejoratief probeert te bestempelen, heeft op 2 december 2003 de forcing gevoerd tegenover de Vlaamse en federale regering. Niet zonder (bescheiden) succes. De paarse coalitie aanvaardde principieel dat een deel van de bijkomende beleidsruimte, die vanaf 2005 voortvloeit uit de Lambermont-akkoorden, toegekend zal worden aan de gemeenten. Minister Van Grembergen wijzigde onmiddellijk zijn begrotingsinstructies waardoor de meeste steden en gemeenten hun begroting 2004 en hun meerjarenplanning nog in evenwicht konden houden. Ook Lokeren, zoals alle andere gemeenten, zal hiervan kunnen genieten. Wat misdeden we dan? Schepen Maes zou ons moeten danken voor de actie.
Schepen Maes beklaagt zich over de verdeling van de middelen van het gemeentefonds. Ook de centrumsteden hebben hierop nog steeds kritiek. Het was de verdienste van toenmalig minister-president Patrick Dewael om in 2002 een doorbraak te forceren. Met een nieuw decreet heeft hij een grondige modernisering van het gemeentefonds doorgedrukt. Als de VLD-schepen van Financiën van Lokeren zich gedupeerd voelt, moet hij zich in de eerste plaats tot zijn partijgenoot wenden.
Schepen Maes verwijt Sint-Niklaas dat onze schuldtoename te groot zou zijn. Het klopt dat 2001-2006 in Sint-Niklaas als een investeringsrijke beleidsperiode werd beschouwd, juist ter compensatie van de investeringsarme beleidsperiode 1995-2000. Onze solvabiliteit bewaken we voornamelijk door de evolutie van twee parameters nauwgezet op te volgen: de schuldratio dient rond de waarde van 1 te blijven schommelen en het relatief aandeel van de leninglasten versus de totale uitgaven mag niet meer dan 15 procent bedragen. Aan beide criteria blijft Sint-Niklaas de hele bestuursperiode voldoen.
Schepen Maes maakt het helemaal te bont wanneer hij ons verwijt een publiek-private samenwerking op te zetten in het door de Vlaamse overheid bekroonde stationsproject, niet enkel met privé-partners, maar ook met openbare bedrijven als de NMBS en De Lijn. Wat is daar verkeerd aan? Ik kan deze passage uit de brief van de Lokerse schepen, die geboren is in Sint-Niklaas en er zijn jeugd doorbracht, alleen maar als een vorm van acute jaloezie omschrijven.
Freddy Willockx, burgemeester Sint-Niklaas.