FACTCHECKER

‘Het leven wordt ook voor jullie inderdaad duurder. Maar waarom worden wij, de trouwe festivalgangers, jeugd van tegenwoordig, hier steeds voor gestraft? Is het geen optie om het met wat minder winst te doen en ons meer te laten genieten?’

Dat vroeg de achttienjarige Brecht Geeraerts onlangs in een brief aan Chokri Mahassine, organisator van Pukkelpop. Wie zijn drankbonnen voor dat festival op voorhand koopt, betaalt voor een pint 2,5 euro. Maar op de weide kosten ze komende zomer 3 euro, of 20 procent meer.

‘Moet het nu echt zo drastisch?’ vroeg Geeraerts in Het Belang van Limburg.

Mahassine was niet bereikbaar voor commentaar, lezen we. ‘Maar de Pukkelpoporganisatie kon wel schriftelijk reageren: “Sinds 2010 zijn de bierprijzen met 29 procent gestegen, frisdranken met 15 procent, accijnzen met 7 procent, en werd ook een suikertaks ingevoerd. Ondanks deze prijsstijgingen bleef de prijs voor bier of frisdrank op Pukkelpop sinds 2010 2,5 euro. Ook dit jaar kan elke festivalganger eet- en drankbonnen kopen voor 2,5 euro per stuk, en dit tot en met zondag 31 juli.”‘

We isoleren het argument over ‘de bierprijs’. Is die sinds 2010 met 29 procent gestegen, zoals Pukkelpop schrijft? Waarop is dat cijfer gebaseerd?

Marjolijn Van Boxel, woordvoerster van Pukkelpop, zegt dat ze het kreeg van de financieel verantwoordelijke en vraagt het na. ‘Onze bierprijs is met 29 procent gestegen’, nuanceert ze even later. Pukkelpop schenkt Maes Pils van brouwerij Alken-Maes, maar de brouwerij wil – net als AB InBev van Stella en Jupiler – niets kwijt over prijzen.

Hoe sterk is de bierprijs dan gestegen, sinds 2010?

‘Raar maar waar, we weten het zelf niet’, zegt Lambert De Wijngaert van de beroepsvereniging van Belgische Brouwers. Hij verwijst door naar de Federale Overheidsdienst Economie, afdeling Statistiek, die de beste schatting heeft. ‘Vergeleken met het gemiddelde in 2010 kost bier in de winkel in februari 2016 20,2 procent meer’, zegt woordvoerder Stephan Moens. ‘De prijs bij de bron, de brouwerijen dus, steeg in diezelfde periode met 10,7 procent.’

De winkelprijs van pils (+19,6 procent) steeg minder dan die van zware bieren (+21,6 procent), maar wel beduidend sterker dan die van andere producten, beklemtoont Trends-journalist Wolfgang Riepl, die de biersector volgt. ‘Sinds 2010 is het leven grofweg 10 procent duurder geworden. Dat de bierprijs veel sterker gestegen is, komt onder meer door de accijnsverhoging (2 procent), en door gestegen grondstofprijzen. Maar de stijging is ook doorgevoerd om winsten op peil te houden, want de bierconsumptie in België is gedaald.’

Of we de bierprijs nu interpreteren als de prijs in de winkel (+20,2 procent) of bij de brouwerij (+10,7 procent), in beide gevallen is 29 procent een overschatting.

‘Maar de prijs in het café kan natuurlijk wél sterker gestegen zijn’, zegt Stephan Moens van de FOD Statistiek. ‘Daar hebben we geen aparte cijfers over.’ Wat een pint in het café gemiddeld kost of kostte, weet de beroepsvereniging Horeca Vlaanderen evenmin. Maar als het gaat over wat horecaondernemers er zelf voor moeten betalen, onderschrijft gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche de 29 procent van Pukkelpop. Op basis van ‘reële cijfers’ van weliswaar ‘één onafhankelijke café-uitbater, die heeft bijgehouden wat hij zelf aan zijn leverancier betaalt’.

Conclusie:

Pukkelpop doelt op wat het zelf voor zijn pils moet neertellen. Die prijs kan met 29 procent gestegen zijn, maar ‘de’ bierprijs is dat niet, dus beoordeelt Knack de stelling als grotendeels onwaar.

GROTENDEELS ONWAAR

Jan Jagers

‘Sinds 2010 zijn de bierprijzen met 29 procent gestegen’ ORGANISATIE PUKKELPOP, in Het Belang van Limburg.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content