Zowel de SP.A, de VLD als de CD&V dienden een voorstel in om snelheidsregelaars te verbieden. En toch komt het er niet van.

In het spoor van zijn collega-kamerleden Jos Ansoms (CD&V) en Daan Schalck (SP.A, inmiddels uit de politiek) was Georges Lenssen (VLD) de derde in de rij om een verbod op de snelheidsregelaar of cruise control te vragen. Cruise control is een systeem waardoor een wagen of vrachtwagen zonder ingrijpen van de chauffeur een constante snelheid rijdt. Het systeem is in bijna alle Belgische vrachtwagens aanwezig en zou volgens sommigen de oorzaak zijn van heel wat ernstige ongevallen.

Lenssen betreurt dat ook hij uiteindelijk geen meerderheid vond voor een algemeen verbod. ‘Tja, opeens was er weer protest over alle partijgrenzen heen. De federatie van autoconstructeurs (Febiac) was resoluut tegen, en de transporteursvereniging (Febetra) was verdeeld. Als de mensen in het veld geen vragende partij zijn, dan hangen parlementsleden ook niet graag de boeman uit, hé.’

Ansoms: ‘Vlaanderen is gewoon ongeschikt voor cruise control. We zijn een dichtbebouwd transitland en daarin heeft dit systeem geen plaats. In principe is het net veiliger hoor, omdat de chauffeur minder taken heeft uit te voeren en dus meer aandacht kan schenken aan de verkeerssituatie. Maar in de praktijk verslapt de concentratie, met levensgevaarlijke gevolgen.’

‘Onzin’, zegt een woordvoerder van Febiac. ‘Cruise control wordt volkomen ten onrechte met alle zonden Israëls beladen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het systeem onveilig zou zijn, en geen enkel bewijs bovendien. Wat ben je er trouwens mee dat enkel de Belgische chauffeurs geen cruise control mogen hebben? Voor je het weet, leggen onze truckers een baksteen op hun gaspedaal.’ Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) beaamt schoorvoetend: ‘Het buikgevoel dat bij politici en burgers leeft, lijkt inderdaad niet te kloppen: op dit moment hebben we echt geen aanwijzingen om een verbod te staven. Al is er wel dringend meer onderzoek nodig rond de materie.’

Voorlopig hebben de wetsvoorstellen van Ansoms, Schalck en Lenssen geen tastbaar resultaat opgeleverd. De Kamer vorderde op 11 mei wel een onderzoek naar de impact van de snelheidsregelaar op het rijgedrag, maar wanneer dat precies van start gaat of wanneer het afgerond moet zijn, blijft voorlopig onbekend. Voormalig federaal minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit) wou alvast geen onderzoek afwachten en ontwierp een nieuw verkeersbord dat cruise control nu al op enkele gevaarlijke verkeersaders verbiedt – vooral dan op invalswegen naar de werken rond de Antwerpse ring.

Maar ook dat blijkt slechts een halfslachtige oplossing: het verbod wordt niet gehandhaafd, omdat het bijna onmogelijk te controleren valt. Als een vrachtwagen aan de kant wordt gehaald, is de snelheidsregelaar per definitie al uitgeschakeld. En zelfs na een ongeval is het moeilijk om het systeem als schuldige aan te wijzen; het ontbreken van remsporen kan bijvoorbeeld wijzen op perfect werkende ABS-remmen. Op de vrachtwagentachograaf dan, wanneer die lange tijd dezelfde snelheid aangeeft? Ook niet, dat kan evengoed duiden op een consequent gebruik van de snelheidsbegrenzer, of zelfs gewoon op een goede chauffeur.

J.V.B.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content