De federale regering blies twee dagen verzamelen in het Waalse dorpje Petit-Leez. Het resultaat: ‘dertig’ nieuwe maatregelen om de Belgische economie extra zuurstof te geven. Over het lot van DHL kwam weinig duidelijkheid. Tenzij de premier en de vice-premier meer weten natuurlijk.
De uitzonderlijke ministerraad over het sociaal-economische beleid was een wat rare bedoening, die vriend en vijand verraste. De regering zou er haar tweede adem vinden, zo luidde het vooraf. En eerste minister Guy Verhofstadt (VLD) kondigde er inderdaad dertig maatregelen aan. Maar indrukwekkend waren die niet. Tenzij de evaluatie van de hervormde vennootschapsbelasting als een uitzonderlijke politieke beslissing kan meetellen. Paars lanceerde in het Waalse dorpje Petit-Leez weliswaar enkele nieuwe initiatieven, maar liet voorts vooral veel goede intenties horen, en stelde haar problematische dossiers uit. De enige tastbare ingrepen waren bovendien al eerder bij herhaling aangekondigd. Velen vroegen zich trouwens af waarom enkele maatregelen al niet meegenomen waren op andere belangrijke evenementen zoals de federale werkgelegenheidsconferentie. Of de rondetafel voor zelfstandigen. A la limite had de regering zelfs een gedeelte van de nieuwe initiatieven in de honderden pagina’s dikke programmawet kunnen inschrijven.
De verrassing bestond er eigenlijk vooral in dat een ploeg ministers die het doorgaans niet ongewoon vindt om per telefoon te vergaderen, nu ineens besloten had om twee dagen Hollywoodiaans te gaan confereren in de prachtige kasteelhoeve van Petit-Leez nabij Gembloux. De regering leek wel een raad van bestuur van een bedrijf dat een beetje spektakel nodig had om de beurskoers op te drijven. Want Petit-Leez zal zeker niet de geschiedenis ingaan vanwege de beslissingen die er genomen zijn, wel vanwege de politieke techniek op zich. Toch kregen Verhofstadt en zijn excellenties blijkbaar de smaak te pakken. Een soortgelijke thema-ministerraad komt later bijeen over levenskwaliteit en het veiligheidsplan 2005-2008 van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD).
‘Objectief 200.000′ klonk de slogan in de kasteelhoeve. Terecht, want de regering wordt stilaan zenuwachtig over haar belofte om tegen het einde van de legislatuur 200.000 nieuwe banen te scheppen. Zo’n 25.000 staan er al op het lijstje. Ze zijn het voorspelde resultaat van de dienstencheques, die zwartwerkende poetsvrouwen naar het reguliere arbeidscircuit moeten lokken. Over de banencreatie in de privé-sector zijn de illusies al wat getemperd. Gouverneur Guy Quaden van de Nationale Bank kwam het ter plaatse nog eens vertellen: op meer dan 16.000 nieuwe banen hoeven de paarse bewindsvoerders niet te rekenen. Bij een schuchter heroplevende economische groei is aanwerven immers niet het eerste wat bedrijven doen. Het maakt dat bedrijven zoals DHL of Ikea, die in een klap duizenden nieuwe banen kunnen scheppen, een heldenstatus krijgen toegedicht. Dat mag wat politieke problemen kosten.
WACHTEN OP GROEN!
Het koerierbedrijf DHL dus. Daar zou in Petit-Leez de beslissing over vallen. Alsof de staatssecretarissen Isabelle Simonis (PS, Gezin en Personen met een Handicap), Peter Vanvelthoven (SP.A, Informatisering van de Staat) of Vincent Van Quickenborne (VLD, Administratieve Vereenvoudiging) daar ook maar iets over te vertellen hebben. Zelfs meer gewichtige ministers spreken daar niet in mee. DHL is het terrein van twee mensen: de premier en de vice-premier, minister van Begroting en Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte (SP.A). Onder hun beiden monopoliseren ze DHL. Zoals ze ook – via het hotelakkoord – Sabena naar zich toe trokken. De sociaal-economische ministerraad nam in deze kwestie slechts één beslissing: nachtvluchtenspecialist DHL mag ‘in België’ blijven. Bij voorkeur in Zaventem, maar Bierset kan ook. Of Jehonville. Of zelfs, zoals de premier niet verbergt, op een nieuw te bouwen luchthaven.
DHL, een dochter van de geprivatiseerde Deutsche Post, is zelf echter niet erg communicatief, wat ongetwijfeld een gevolg is van haar Amerikaanse verleden. Nochtans zou men verwachten dat een groep met zulke ambities in België – de uitbouw van zijn logistieke diensten – zijn stakeholders fier zou informeren. En stevig zou uitpakken met de enorme werkgelegenheidsgroei. De groep zou de zenuwachtigheid rond Brussel kunnen wegnemen en het opgejutte politieke milieu geruststellen.
Niets van dat alles. Zelfs Vande Lanotte gromde om zoveel geslotenheid. Maar hij ging intussen wel, samen met de premier, met het koerierbedrijf praten. Aangenomen mag worden dat een en ander is bedisseld, maar wat precies is natuurlijk nog niet geweten. Minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit) blijft gefrustreerd achter. DHL vloog zijn met moeite in elkaar geknutselde spreidingsplan voor nachtvluchten resoluut aan flarden. En Vlaams minister-president Bart Somers (VLD) kon zich eerder ook al niet inhouden: politiek noch maatschappelijk zou er een draagvlak zijn voor de uitbreidingsplannen van Zaventem. Somers moest er natuurlijk rekening mee houden dat niet alleen Spirit tegen de uitbreiding van de DHL-nachtvluchten is gekant, maar ook zijn coalitiepartner Groen!
Dus besliste de nogal aparte ministerraad om de beslissing over DHL en Zaventem uit te stellen tot 1 september. Dan zijn de regionale verkiezingen achter de rug en is Groen! mogelijk uit het beleid verdwenen. Augustus is trouwens een opperbeste maand om delicate beslissingen te nemen. De tegendraadsen en de lastigaards zijn met vakantie.
Intussen valt nog wat te bakkeleien over de vondst van minister Vande Lanotte. Volgens hem is het uiteindelijk niet het aantal nachtvluchten dat telt, maar wel de geluidshinder die ze veroorzaken. Daarbij moet volgens de vice-premier een onderscheid worden gemaakt tussen storende en minder storende vliegtuigen. Nachtcharters (met toeristen) bijvoorbeeld kunnen misschien worden afgeleid naar regionale luchthavens. Alweer voer voor talrijke interpellaties en nieuwe studies.
SMAKELIJK
Guido Despiegelaere