De slag om Bastenaken
Jean-Pierre Lutgen, baas van Ice-Watch en Manager van het Jaar 2017, gaat voor metalen horloges. Hij verlaat straks Bastenaken, na de verkiezingsnederlaag tegen zijn broer Benoît.
Het logistieke centrum en de dienst na verkoop van Ice-Watch, in de Zoning Industriel 2 van Bastenaken, zijn ronduit indrukwekkend. We zien er meer dan 6000 m2 en een uitbreiding van 4000 m2 die voorzien ‘was’. Hier moeten 450.000 van de 750.000 stuks (brillen inbegrepen) worden opgeslagen, om een permanente bufferstock te hebben en van hieruit in maximaal 48 uur de Europese markt te kunnen bevoorraden. Daartegenover staat wat de werknemers hier de ‘lift’ noemen: een machine van 6,5 meter hoog waarop 46 mobiele plateaus staan, goed voor niet minder dan 225.000 wisselstukken voor ongeveer 3000 modellen.
Hebben we het goed? Een horloge met een instapgamma van 59 euro, maar wel met een volledige dienst na verkoop? Inderdaad. In de jonge jaren van dit merk was deze dienst trouwens niet overbodig, met wijzers die soms de neiging hadden om ergens tussen de wijzerplaat en het glas een eigen leven te leiden. Maar vandaag keert minder dan 2% van de 1,2 miljoen horloges die per jaar worden verkocht terug. ‘Deze dienst is duur, maar onmisbaar om de betrouwbaarheid van ons product te garanderen bij de klanten’, zal Jean-Pierre Lutgen aan het einde van de rondleiding zeggen.
EVEN POPULAIR ALS KLEURRIJK
Ice-Watch is er sinds 2007. Met een duidelijk concept: modieus en toegankelijk. Internationaal en over alle generaties heen. Het merk blijft evolueren en nieuwe collecties uitvinden: acht à tien collecties per jaar. Uitgerust met een vastgeschroefde onderkant en dus waterdicht tot op 10 ATM voor de modellen van silicone en staal.
In het gamma zit een veelheid van horloges. Minimalistisch, sportief, stedelijk, zeer kleurrijk, glamour, romantisch. Ice-Watch gebruikt ook veel materialen: Ice-Ramic, silicone, leder, staal. En het merk mikt ook op een zeer verscheiden publiek, van vrouwen tot mannen, kinderen en jongeren. Fans van het merk zijn verslingerd op de collector’s items die worden gemaakt in samenwerking met partners als BMW Motorsport, Pantone Universe, Course Vendée Globe of de Rode Duivels.
Jean-Pierre Lutgen keek van bij het begin over de landsgrenzen. Hij zocht en vond elders in de wereld de competenties waarmee hij een kleurrijk en populair product kon maken. Belgisch design dat hand in hand gaat met de kwaliteit van Japans gangwerk, Chinese knowhow op het gebied van productie en assemblage, ervaring met organiseren uit Hongkong, Belgische expertise op het vlak van logistiek en distributie. Tot vandaag werden marketing, communicatie, het juridische aspect en weggebeuren verdeeld tussen Brussel en Bastenaken, waar de lokale verankering sinds 2014 nog versterkt is met de bouw van een opslagplaats.
BEROEMDE AMBASSADEURS
Ice-Watch weet zich tegenwoordig verzekerd van een grote zichtbaarheid rond de pols, maar ook op sociale netwerken en in een groot aantal verkooppunten in meer dan 60 landen. In België alleen zijn er 350 verkooppunten. De collecties van Ice-Watch kregen ook product placement op de internationale muziekscène, onder andere met de Black Eyed Peas, Jennifer Lopez of David Guetta. En dan zijn er topsporters als ambassadeurs van het merk, zoals wielrenner Philippe Gilbert, zwemmer Florent Manaudou of autocoureur Marco Wittmann die in het Duitse DTM-kampioenschap rijdt met een Ice-Watch BMW M4.
Dit jaar kwamen er met het WK voetbal twee belangrijke partnerships bij. Het eerste met Eden Hazard, ster van de Belgische nationale ploeg en van Chelsea, is een jaar lang Official Watch Partner van Ice-Watch en het boegbeeld in “Men”, de nieuwe campagne van 2018. Het tweede partnership loopt over vier jaar en promoveert Ice-Watch tot Official Timekeeper van de Belgische voetbalbond en dus ook de Rode Duivels. Uiteraard leidde dat tot een Belgian Red Devils-collectie.
In 2018 stapte Ice-Watch ook in een belangrijke samenwerking met Moulinsart voor de lancering van een collectie Kuifje-horloges, met 24 modellen (evenveel als er Kuifje-albums zijn). De horloges worden zowel door Moulinsart als ICE verdeeld.
REFERENTIES BIJ DE VLEET
In 11 jaar tijd is er heel wat gebeurd bij Ice-Watch. Jean-Pierre Lutgen creëerde 1770 referenties, waarvan er vandaag meer dan 500 actief zijn met een prijskaartje van 59 à 149 euro. En het verhaal is nog lang niet gedaan. De juridische geschillen met Swatch (voor de naam) zijn geregeld, maar tegen Lego (de vorm van de horlogedoos) moest Ice-Watch het afleggen. Flagship stores vanaf 2012, meer dan 5 miljoen fans op Facebook, tal van samenwerkingsverbanden en meer dan 20 miljoen horloges verdeeld over de hele wereld. Ice-Watch is vandaag aanwezig in bijna 60 landen over de hele wereld. In België zijn er ondertussen 47 medewerkers, maar ook 24 in Hongkong en 16 in Frankrijk – de belangrijkste markt. In 2017 haalde Ice-Watch een geconsolideerd zakencijfer van 33,1 miljoen euro en een nettoresultaat van 1,3 miljoen.
VERKIEZINGSNEDERLAAG
Op 14 oktober brachten bijna twintigduizend op tienduizend stemgerechtenden in Bastenaken een voorkeurstem uit op Jean-Pierre Lutgen, die opkwam met de lijst van Citoyens+. Maar zijn broer Benoît, voorzitter van de cdH en uittredend burgemeester van Bastenaken, werd herverkozen.
Jean-Pierre Lutgen: ‘Mijn kandidatuur viel in slechte aarde. We maakten een fout door te mikken op een coalitie van partijen, want in gemeenteverkiezingen is het de mens die centraal staat. Ik heb Bastenaken altijd willen veranderen, maar ik moet nu vaststellen dat de bevolking dat niet wil. Ik ben wel gehecht aan deze stad. Ice-Watch investeerde hier de voorbije vijf jaar meer dan tien miljoen euro. Het Europees distributiecentrum is hier gevestigd. We stellen een vijftigtal mensen tewerk en daarnaast ook tal van zelfstandigen. Maar mijn toekomst ligt niet meer in Bastenaken. We hebben het uitbreidingsproject van 4000 m2 voor de opslagruimte stopgezet. We werken nu aan een nieuwe vestiging in het Groothertogdom Luxemburg. Wat ik vandaag wil, is Ice-Watch laten groeien in een serene sfeer, nieuwe markten als Italië en Engeland stimuleren, en zoeken naar integratie in een groep. Ik wil het merk een plaats in de toekomst bezorgen, zodat het voort kan leven zonder mij. Tot slot werk ik ook aan een project dat al heel lang in mijn hoofd zit: een kunstgalerie openen in Hongkong, in samenwerking met de Belgische galerie Absolute Art Gallery (Knokke, Brugge, Brussel) van Yvan De Backer.’
p>
De nieuwe modellen p>
ICE-Steel. Nieuwe waaier van 12 modellen M (43 mm) of L (48 mm). Kast van geborsteld of blinkend staal met geschroefde onderkant, draaiende lunette, rode secondewijzer voor sommige en datum voor alle modellen. De ICE steel komt met zwarte, marineblauwe, grijze of groene wijzerplaten. Armband van silicone of glimmende en mat stalen schakels, in dezelfde kleur als kast of contrasterend. Waterdicht tot op 10 ATM. p>
p>
Jean-Pierre Lutgen: ‘Een toegankelijk metalen horloge is voor Ice-Watch een nieuwe kans. Het gangwerk is van Miyota, het staal van hoge kwaliteit, ze is waterdicht tot 100 meter diep. 149 euro is een goede verhouding prijs-kwaliteit. Daarmee kunnen we concurreren met Hugo Boss, Guess, Festina of Rodania.’ p>
Chrono Pierre Leclercq. Plat en stijlvol op de pols. Met een armband van silicone die zich mooi rond de kast sluit. Het diepte-effect, millimeterpremies gecreëerd dankzij de positionering en vormgeving van de wijzerplaat, doet denken aan velgen van een racewagen. Verkrijgbaar in acht versies met diameter van 46 mm. p>
p>
ICE-Cosmos. Een collectie van acht horloges met kristal van Swarovski in twee maten: small (34 mm) en medium (40 mm). Star deep blue (34 clear Crystals / S & M) – Star white (34 clear Crystals / M) – Black Gold (M) – White Gold (S) – Pink shades(S) – White Rose gold (S) – Blue shades (S) p>