INFO : Roel Verniers is medewerker van het kunstencentrum Villanella.
Na het succes in de VT4-reeks Stanley’s Route, zag Leona Detiège het licht. In een interview met De Standaard sloeg de voormalige Stalina aan de Schelde dan ook hard op tafel. ‘De mensen kennen ons te weinig. Daarom vind ik dat politici vaker aan het woord moeten komen in de meer populaire bladen.’ En welk blad is er nu populairder dan VT4? De cultstatus die Detiège bij haar thuiskomst in de schoot geworpen kreeg, liegt er niet om. Mocht ik haar tegenkomen, ik zou haar schouderklopjes geven voor het zo rijkelijk en zonder gêne vergoten zweet. Hetzelfde trouwens voor Flor Koninckx. Nadat die jarenlang flitspaal heeft mogen spelen in Kijk Uit, kon hij in Stanley’s Route eindelijk zijn paternalistische inborst tonen. Meer nog dan in de populaire bladen leer je op televisie de mensen kennen.
Om maar te zeggen dat ik het voorstel van Detiège steun. Bij uitbreiding vind ik zelfs dat ook de hoplieden van de culturele sector zich meer in populaire bladen en op televisie moeten manifesteren. En dan niet in TerZake om de verdediging van de kunst op zich te nemen na alweer een mopje uit het kamp van het VB. Bij voorkeur zie ik schouwburgdirecteuren, kabinetsmedewerkers, acteurs en programmatoren aantreden in Blokken, Man bijt hond, Het Swingpaleis en Fata Morgana. De mensen kennen de culturo’s te weinig. Gevolg? Geen kat die zich nog voor cultuur interesseert, en niemand die raar opkijkt als na een rondje subsidies gezelschappen met het water aan de lippen staan. Tijd dus om daar wat aan te doen. Ik maak me overigens sterk dat iemand als Wim Vandekeybus een goede kans maakt in Dans Mondial op één.
Zonder enige twijfel haalt onze Vlaamse minister van Media Geert Bourgeois nu al zijn neus op voor zoveel onzin. Ik vermoed dat de minister namelijk de mening is toegedaan dat kunst en cultuur – net zoals politiek – moeten gaan over inhoud en niet over show. Concreet? Bekende politici en dito acteurs broederlijk naast elkaar in De slimste mens ter wereld of De laatste show. Het kan nog net door de beugel. Maar daar ligt dan ook de grens. Jammer. En daarom dit: ban presentatoren en nieuwslezers uit alle amusementsprogramma’s en vervang ze door kunstenaars en toneelspelers. Ze praten minstens even goed algemeen Antwerps.
Met zijn hart voor ernst en gedegenheid houdt de minister in het nieuwe ontwerp van omroepdecreet een pleidooi voor de prioritaire functie van de openbare omroep: de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma’s brengen. En dat het liefst met de goedkeuring van de voltallige Vlaamse regering. Resultaat? Meer kwaliteit, meer toegankelijkheid, meer tevredenheid, minder Champions League en meer Uitzendingen door Derden. Niet noodzakelijk allemaal voor het grote publiek. Want naast ‘voldoende programma’s’ die een breed en algemeen publiek moeten boeien, mogen er ook andere programma’s zijn voor ‘specifieke belangstellingssferen’. Laat Regine Clauwaert maar al warmlopen. Als je het zo leest, is Kunstzaken klaar voor een remake op Canvas. Ach, je kunt alleen maar betreuren dat de minister van Cultuur niet ook bevoegd is voor Media. Van Bert Anciaux is immers geweten dat hij programma’s als Fata Morgana niet ten onrechte sociaal-artistiek vindt. Bovendien is Anciaux er ook voor geknipt om zonder verpinken een duet in te zetten met Anne Teresa De Keersmaeker in Dans Mondial. Prime time, op vrijdagavond. Als geen ander wil Anciaux namelijk ook de politicus als mens laten zien.
Roel Verniers