Chocolade is onweerstaanbaar
We staan helemaal machteloos tegenover chocolade, zelfs als ze artificieel is.
Chocolade roept bij de meeste mensen plezierige emoties op, maar landbouweconome Sara De Pelsmaeker van de UGent en haar collega’s ontdekten dat de ene chocolade niet dezelfde snaren raakt als de andere. Onder meer in het vakblad Food Quality and Preference leggen ze verbanden die verder gaan dan ‘chocolade verschaft geluk en troost’. Ze baseerden zich daarbij vooral op een enquête bij meer dan 850 proefpersonen – en dat ‘proeven’ mag u hier letterlijk nemen.
Chocolade met een muntsmaak bleek over het algemeen met actie en energieke agressiviteit geassocieerd te worden; chocolade met een sinaasappelsmaak riep vooral warme en huiselijke gevoelens op, iets voor ‘winterse gezelligheid’. Hoewel hij officieel niet als chocolade telt, vanwege een te laag cacaogehalte, werd ook de fameuze Koetjesreep meegenomen in de analyse. Voor veel mensen was hij pure nostalgie, gekoppeld aan vriendelijkheid en veiligheid.
De studie toonde ook aan dat mensen zich makkelijk schuldig voelen als ze er zelfs maar aan dénken dat ze chocolade zullen eten. Maar na het verorberen van een stukje verdween dat negatieve gevoel al snel. ‘Zó machteloos staan we tegenover de kracht van chocolade’, besloten de onderzoekers.
Het vakblad Science belichtte onlangs een boek waarin werd aangetoond dat onze hang naar voorspelbaarheid nefast is voor de diversiteit van originele smaken in ons voedselaanbod. Zo noopte een schadelijke schimmel een halve eeuw geleden tot een aanpassing van de Zuid-Amerikaanse cacaoplant, waardoor er chocolade met een andere smaak kwam: niet bijzonder lekker, maar bij gebrek aan beter raakte ze toch verkocht.
De diversiteit aan planten als basis voor ons voedsel gaat zienderogen achteruit. Van de 30.000 eetbare planten in de wereld worden er amper 150 gekweekt. Meer dan 95 procent van de calorieën uit onze vegetarische voeding komt van amper 30 soorten. Dat komt omdat de productie tegenwoordig vooral wordt gestuurd door facetten die niet meer met de smaak te maken hebben, maar wel met de efficiëntie van kweek, bewaarbaarheid en verkoop.
Als er al diversiteit in een product zit, wordt dat er meestal kunstmatig ingeblazen, zoals met chocolade het geval is. Het artikel in Science wees erop dat in de meeste winkels geen vijf types aardappelen te vinden zijn, maar wel tientallen varianten van chips. De smaak is uit de natuur gehaald en wordt achteraf in de fabriek artificieel aan een product toegevoegd, desnoods in een meer aan de consument aangepaste vorm. Dat de diversiteit aan onder meer cacaoplanten in de wereld ondertussen drastisch afneemt, zal weinigen een zorg zijn.
DOOR DIRK DRAULANS
De fameuze Koetjesreep is pure nostalgie die wordt gekoppeld aan vriendelijkheid en veiligheid.