Verzendhuis Amazon verkoopt in Amerika een elektronisch boek met verbluffend succes. De iPod voor boekenwurmen doet zijn intrede.
Kleine leesmachines bestaan al tien jaar. In het algemeen waren het miskleunen, die door het publiek hoofdschuddend of zelfs met afschuw werden onthaald. Maar een goed half jaar geleden lanceerde het onlineverzendhuis Amazon een apparaat dat een onvermoed succes bleek, en misschien zelfs opzienbarend moet worden genoemd. De Kindle (naar het Engelse ’to kindle’, opwekken) oogt een beetje vormeloos, heeft te veel toetsen en kost 359 dollar. Maar hij werkt zonder kabel en weegt niet meer dan een pocketboek. Zijn zwart-witdisplay verschilt sterk van de normale laptops want hij behoeft geen achtergrondbelichting en blijft daarom zelfs bij rechtstreekse bestraling door de zon zo leesbaar als papier. Dankzij E-ink, elektronische inkt, geeft de Kindle de bladzijden zo helder, stroombesparend en oogvriendelijk weer, dat zelfs bibliofiele proefpersonen onder de indruk raakten.
Natuurlijk is papier beter. Het ritselt, het geurt, werkt zonder stroom en raakt nooit onder de krassen. En boekenruggen zorgen nu eenmaal voor een andere sfeer dan minicomputers. Maar in plaats daarvan kan de Kindle dingen die het papier nooit zal leren. Zoals de iPod jongeren in staat stelde om met 10.000 songs op zak op stap te gaan, zo maakt de Kindle het mogelijk om een bibliotheek van goed 200 boeken mee te zeulen en er op elk moment in te grasduinen: in de wei, in de metro en aan het strand.
Omdat Amazon er ook een onlineshop aan gekoppeld heeft, is er geen gedoe met formaten en opnames. De Kindle heeft via een snel mobiel radionet greep op het internet. Kindle-bezitters kunnen er zelfs gratis, zij het niet comfortabel, mee surfen op het internet. Maar vooral hebben ze toegang tot de Amazonwebsite. In een oogwenk kunnen ze naar believen boeken kopen en op hun apparaat overbrengen. Nooit raakt een boek uitverkocht. En bijna geen enkel kost meer dan 9,99 dollar.
Verkoopcijfers houdt Amazon geheim. Maar de Kindle, zegt manager Jay Marine, ‘is bij ons veruit het meest gevraagde elektronica-artikel’. Branchedienst Publishers Lunch tipt voor 2008 in ieder geval op een verkoop van 500.000 stuks. Wanneer Amazon in andere landen levert, zegt de firma niet. Maar ‘in principe’, aldus Marine, ‘is het de bedoeling om ooit elk boek overal in elke taal aan te bieden’.
Elektronicareus Sony is met zijn Sony Reader al een tijd op de markt, en kennelijk eveneens met groeiend succes. De branche wacht met spanning of ook Apple-baas Steve Jobs volgt. Het elektronicaconcern verkoopt muziek en films op het internet, een iPod voor lezers ware maar logisch. En de boekhandelaar Borders verdeelt sinds kort bij wijze van proef de Iliad, een leestoestel dat in Duitsland al voor zowat 500 euro te koop is.
Het voorbehoud tegen elektronisch vervaardigde teksten slinkt zo snel dat vele bezitters van smartphones (vooral Japanners) zelfs hele romans van hun telefoon lezen. Steve Ballmer van Microsoft voorspelt dan ook een forse doorbraak van de mobiele leestoestellen. Alle kranten en tijdschriften zullen over tien jaar uitsluitend digitaal verschijnen, zo bazuint hij uit. Uitgedunde versies van kranten als The New York Times en The Wall Street Journal kunnen nu al op de Kindle gekocht worden. Heel wat uitgevers zien het ding al als redder in nood. Amazone-man Marine zegt: ‘De Kindle-bezitter koopt 2,6 keer zoveel boeken als hij tevoren deed’, vooral ‘omdat het inkopen zo gemakkelijk is’.
© Der Spiegel