Veel klanten dénken er wel aan om van bank te veranderen, maar je geld daadwerkelijk verhuizen is nog altijd een gedoe. Bovendien kun je in België je vertrouwde rekeningnummer niet behouden.
Shoppen bij verschillende financiële instellingen voor een beter rendement of een betere service, daar lijken de Belgen wel oren naar te hebben. Uit een onderzoek van de internetbank Rabobank.be bleek enkele maanden geleden nog dat 20 procent van de Belgen bereid is om zijn spaarcenten te verhuizen om ze meer te laten opbrengen. Zeven procent ziet het zelfs zitten om meteen met al zijn bankzaken over te stappen naar een andere bank. Drie op de tien Belgen blijken al bij een tweede bank te zitten met hun spaargeld. Gratis is het intussen ook: uw oude bank moet uw rekeningen kosteloos afsluiten. Zelfs voor het opzeggen van een spaarrekening rekenen Belgische banken sinds 1 november 2007 niets meer aan. Toch is veranderen van bank nog altijd een complexe zaak. Zo moet u bijvoorbeeld uw domiciliëringen en bestendige opdrachten één voor één opzeggen bij uw huidige bank en ze opnieuw openen bij uw nieuwe bankier. Om juridische redenen kunnen die niet overgezet worden.
Omdat de banken beseften dat het een heel gedoe is om je geld te verhuizen, kwam er in de lente van 2004 een ‘bankverhuisdienst’, een gevolg van het herenakkoord tussen de banksector en toenmalig minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche (SP.A). Maar die dienst kreeg al snel kritiek omdat hij weinig om het lijf zou hebben. Eigenlijk biedt hij vooral een ‘persoonlijk bankverhuisdossier’ aan, downloadbaar via http://www.abb-bvb.be/gen/nl/verhuis.htm, die bestaat uit een checklist waarmee u langs kunt bij uw huidige bankier. Die vult alle bankproducten van de klant in, waarna die met het dossier naar de nieuwe financiële instelling van zijn keuze stapt. Dat moet een vlotte verhuizing garanderen, maar volgens critici is de dienst weinig succesvol. Tijdens het eerste anderhalve jaar maakten amper 190 mensen er gebruik van.
Consumentenorganisaties willen dat bancair shoppen soepel wordt omdat dat de banken tot een betere service zou aanzetten. Daarom pleit Test-Aankoop al geruime tijd voor de automatische nummeroverdracht. Zoals u het nummer van uw gsm mag behouden wanneer u van operator verandert, moet dat ook kunnen met uw rekeningnummer(s), stelt de verbruikersorganisatie. In Nederland kan dat, maar in ons land is het nog niet voor morgen, klinkt het bij Febelfin, de overkoepelende organisatie van de Belgische financiële sector. ‘In Nederland heeft men dat systeem uitgewerkt, maar voor Europa ligt het moeilijk omdat je dan de identificatie van de banken via het rekeningnummer verliest’, zegt directeur communicatie Marina De Moerloze. ‘Als men de bankverhuizing binnen de Europese Unie straks vlotter wil maken, zullen de Nederlanders hun systeem volledig moeten herdenken. Ons land wacht af welk systeem Europa dan wel zal kiezen. Tenzij de regering alsnog om een of andere reden een pioniersrol zou willen vervullen.’
MONEYTALK OP TELEVISIE: ELKE DINSDAG EN DONDERDAG OP KANAAL Z.
Thomas Verbeke