JAMES OTIS VEILT GANDHI’S BEZITTINGEN

In India ontstond vrijwel meteen grote beroering toen bekend raakte dat de Amerikaanse filmmaker James Otis enkele persoonlijke bezittingen van de Indische leider Mahatma Gandhi openbaar wou verkopen in New York. Otis, een hevige Gandhibewonderaar, had onder meer het brilletje en de sandalen van India’s nationale held verzameld. De Indiase overheid beloofde alles op alleste zetten om de veiling te verhinderen. Otis, de controverse moe, kondigde aan dat hij de items introk, maar de veiling ging alsnog door. De Indiase biermagnaat Vijay Mallya telde 1,8 miljoen dollar neer voor het lot.

ELLEN JOHNSON SIRLEAF VERENIGT PROMINENTE VROUWEN

In Monrovia, in het West-Afrikaanse Liberia, kwamen afgelopen weekend een goede vierhonderd vrouwelijke leiders uit de hele wereld samen om de Internationale Vrouwendag te vieren. De Liberiaanse president Ellen Johnson Sirleaf, sinds 2006 het eerste vrouwelijke verkozen staatshoofd van Afrika, heeft hen daarvoor uitgenodigd. Sirleaf kreeg bezoek van onder meer de Finse president Tarja Halonen en Graça Machel, de vrouw van de gewezen Zuid-Afrikaanse president Nelson Mandela. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton, president Michelle Bachelet van Chili en de Duitse bondskanselier Angela Merkel stuurden videoboodschappen.

GRAHAM WATSON IS OPENLIJK KANDIDAAT EP-VOORZITTER

Tussen 4 en 7 juni wordt een nieuw Europees Parlement gekozen, en dan zal er ook gezocht worden naar een opvolger voor de Duitser Hans-Gert Pöttering als voorzitter. Tot op heden werd dat altijd beslist na discreet overleg tussen de fracties. Maar ditmaal dient er zich voor het eerst openlijk een kandidaat aan, en niet meteen een obscure tafelspringer: de Brit Graham Watson (52) is al zeven jaar liberaal fractieleider en een EP-lid met veel aanzien. Om de burgers meer bij de EU te betrekken, wil hij het debat over het voorzitterschap publiek voeren. De Schot daagt daarom tegenkandidaten uit om met hem in de race te stappen. ‘De enige plek waar je een dergelijk debat kunt hebben, is het Europees Parlement’, zei hij daarover in NRC Handelsblad.

MASSIMO CACCIARI VERKOOPT DE ZIELVAN VENETIË

De wereldberoemde Italiaanse stad Venetië is dezer dagen het toneel van hoogoplopende discussie, nu burgemeester Massimo Cacciari besloten heeft een marketingdeal te sluiten met frisdrankengigant Coca-Cola. Die biedt 2,1 miljoen euro om de komende vijf jaar sponsor te worden van Venetië, en krijgt in ruil daarvoor zestig automaten en heel wat zichtbaarheid in de oude stad. Tegenstanders fulmineren dat Cacciari de ziel van zijn stad aan het verkopen is, maar de burgemeester verdedigt zich met het argument dat Venetië dringend geld nodig heeft voor restauratie en onderhoud van zijn Werelderfgoed. De automaten zullen ook geen logo dragen en ver van de trekpleisters gehouden worden. Maar door de hevige kritiek heeft hij de ‘coca-colizzazione di Venezia’, zoals critici de deal noemen, nu toch nog even uitgesteld. Hij lanceerde nog een laatste oproep aan mogelijke andere sponsors die zijn stad uit de nood kunnen helpen.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content