Werkelijkheid of fictie?
Het uitzoeken van illustraties voor deze special deed denken aan de montage van een maffia-film: Hollywood en de rauwe werkelijkheid komen soms angstig overeen. Dodelijke slachtoffers op straat, bloedbespetterde autoramen; vooral in Amerika bestond bij de media weinig respect voor slachtoffers of nabestaanden van geweld. Tegenwoordig plaatst de politie snel schermen om zo’n crime scene, en wordt schande gesproken van filmende voorbijgangers.
Ook de criminelen gedragen zich vandaag de dag anders. Ze schuwen de publiciteit en het is al heel wat als iemand onverhoeds een foto van een gearresteerd kopstuk kan nemen. In de dagen van Al Capone en Lucky Luciano poseerden de capo’s gretig voor de camera en belegden zelfs persconferenties zoals de foto hierboven bewijst. Aanslagen, vooral tijdens gang wars, vonden vaak op klaarlichte dag en op straat plaats zoals de laatste jaren ook in Amsterdam regelmatig gebeurt. Maar grootscheepse moordpartijen, daaraan bezondigt de maffia zich niet meer, zich welbewust van de risico’s die ze zich daarmee op de hals haalt. De publiciteit die hiermee gepaard gaat, ontketent sterke antikrachten bij Justitie. En een fanatieke Justitie is slecht voor de business.
Met een abonnement mist u geen enkele uitgave van G-Geschiedenis! Maak gebruik van de abonneerbon op pagina 66, of ga naar www.g-geschiedenis.eu/abonneren.
Op het omslag
Op het omslag: Twee maffia-kopstukken, Al Capone en Lucky Luciano met beelden die hun beroepsleven tekenen: vuurwapens, aanslagen, arrestaties. De maffia spreekt sterk tot de verbeelding van Hollywood, en bijgevolg gingen maffiosi zich gedragen zoals in films werd getoond. Vooral Marlon Brando (The Godfather) was hun voorbeeld.
G/Geschiedenis
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier