Kroniek van verschrikkingen
Ruim drie eeuwen vervolging, marteling en brandstapels in Europaen nog altijd kost ‘hekserij’ vele onschuldigen de kop.
1400
1409
Tegenpaus Alexander V rept in een decreet van novas sectas (nieuwe sekten) en beticht die van occulte riten
1419
Het begrip ‘hekserij’ voor het eerst in een strafproces gebruikt
ab 1428
In het zuidoosten van Frankrijk en het kanton Wallis komt het tot de eerste heksenverbrandingen
1431
De Zwitserse chroniqueur Hans Fründ uit Luzern beschrijft het ritueel van een heksensabbat
1450
1474
Aanstelling van de dominicaan Heinrich Kramer als inquisiteur
1484
Innocentius VIII vaardigt de bul Summis desiderantes affectibus (Ten zeerste verlangend) uit en legitimeert daarmee de vervolging van heksen
1486
Kramers onzalige boek De Heksenhamer verschijnt
1489
Ulrich Molitor keert zich in het tractaat De lamiis et phitonicis mulieribus (‘Over heksen en waarzegsters’) tegen Kramer
1500
1515
De Italiaanse jurist Andrea Alciati spreekt zich uit tegen de heksenvervolging, waar hij de term nova holocausta voor gebruikt
1526
De Spaanse grootinquisiteur Alonso de Manrique bindt de strijd aan met de heksenwaan
1540
In Wittenberg worden vier mensen wegens hekserij terechtgesteld. Luther trok in meer dan dertig preken tegen heksen van leer
ca. 1550 — 1650
De ‘Kleine IJstijd’ veroorzaakt misoogsten in Midden-Europa – veel mensen zoeken een zondebok
1563
Arts Johan Weyer pleit voor een humane omgang met heksen
1580
De Franse staatsrechtsgeleerde Jean Bodin ziet geen been in de heksenprocessen
1597
De Schotse koning Jacobus VI schrijft eigenhandig een ‘Demonologie’ en gooit daarmee olie op het vuur
1600
1614
De Hoge Raad van de Spaanse Inquisitie verbiedt alle processen wegens hekserij
1626 — 1630
De Dertigjarige Oorlog werkt de heksenvervolgingen in Duitsland in de hand – het zijn de hevigste ooit in Europa
1628
De Bambergse burgemeester Johannes Junius wordt als tovenaar verbrand
1631
De jezuïet Friedrich Spee laat zijn Cautio Criminalis (‘Strafrechtelijke zorgvuldigheid’) anoniem verschijnen
1651
Thomas Hobbes’ Leviathan komt tot de slotsom dat het geloof in heksen strijdig is met de rede
1692
Bij de heksenprocessen van Salem in het Amerikaanse New England worden negentien personen ter dood veroordeeld
1700
1710 — 1760
Na het einde van de Ottomaanse heerschappij vlamt de heksenwaan op in Hongarije
1727
Janet Horne is de laatste die in Schotland als heks verbrand wordt
1768
Heksenhysterie in China, door de keizer gevoed
1782
In Zwitserland wordt de dienster Anna Göldi van zwarte magie beschuldigd en onthoofd. Het is de laatste gesanctioneerde heksenexecutie in Europa
1800/1900
1835
De taalkundige Jacob Grimm ziet heksen als ‘wijze vrouwen’
1935
SS-leider Heinrich Himmler start een onderzoeksproject om hekserij en heksenvervolging propagandistisch te kunnen gebruiken
G/Geschiedenis
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier