De tijd in kleur

Dan Jones en Marina Amaral

Omdat het kan?

Beelden uit de wereldgeschiedenis 1850-1960

Omniboek, Utrecht 2018

432 blz., ? 35 ISBN 978 94 019 1435 2

Het past goed in deze tijd, waarin op allerlei manieren gerommeld wordt met het nieuws en ‘de werkelijkheid’, met vormen van ‘fake news’. Maar ook het invoegen van acteur-stemmen achteraf en inkleuring bij een film uit WOI ( They shall not grow old). En nu dus een boek met ingekleurde foto’s. Een hachelijke onderneming, blijkt. Bij sommige foto’s kloppen voor je gevoel de kleurcombinaties niet. Vooral foto’s van gebouwen zijn vaak te effen of kunstmatig ingekleurd. Zo is bij een foto van het Crystal Palace de gietijzeren constructie deels onwaarschijnlijk strak lavendelkleurig. Bij meer foto’s nog speelt dat ze niet ‘verfletst’ zijn, zoals met oude kleurenfoto’s het geval is: ‘het patina van de tijd is er niet overheen gegaan’. Een foto (1863) van een Amerikaanse aanslagpleger in de gevangenis zou, ingekleurd als hier, zo uit een huidige mode glossy kunnen komen. Bij andere foto’s speelt dit niet en aardig aan het boek is, dat de foto’s zijn gerangschikt per decennium met een tekstuele typering van dat decennium. Dit biedt samen met teksten bij de foto’s een aardig, veelzijdig beeld van de periode 1850-1960. Bovendien staan er veel, soms minder bekende portretten in van beroemdheden als Darwin, Tolstoi, generaal Custer en Karl Marx. Al met al is het gevoel dat je aan dit boek overhoudt, dat er bij geschiedenis altijd wel sprake is van herinterpretatie: inkleuring van de werkelijkheid. Maar die kan goed of minder goed zijn. In dit geval is het resultaat nogal twijfelachtig.

Partner Content