Factcheck: nee, de kapitein van het schip dat de brug in Baltimore deed instorten was geen Oekraïner
Op sociale media wordt gezegd dat de kapitein van het containerschip dat op 26 maart een grote brug in het Amerikaanse Baltimore deed instorten, Oekraïens was. Dat klopt niet. Volgens het bedrijf dat het containerschip exploiteert, waren alle bemanningsleden uit India afkomstig. Bovendien werd het schip op het moment van het ongeval bestuurd door twee loodsen uit Baltimore.
Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.
‘De kapitein die verantwoordelijk is voor de vernieling van de Baltimore-brug is gevonden. Het bleek de kapitein te zijn van het containerschip dat de brug ramde. Hij heet Sergei en hij is Oekraïens’, zo zegt een X-post van 26 maart die 46.600 keer is gezien.
Ook op Facebook, op Telegram en X doet het bericht de ronde, niet alleen in het Nederlands maar ook onder meer in het Engels, Duits, Italiaans, Roemeens en Servisch.
In de nacht van 25 op 26 maart ramde het 300 meter lange containerschip Dali, dat onder Singaporese vlag onderweg was van Baltimore naar Colombo, Sri Lanka, de Francis Scott Key Bridge over de Patapscorivier, ten zuidoosten van Baltimore in de Amerikaanse staat Maryland. Bij de ramp zijn vermoedelijk zes bouwvakkers omgekomen. De National Transportation Safety Board onderzoekt het incident.
Al snel na de crash ging op sociale media het bericht viraal dat op het moment van de ramp de kapitein een Oekraïner zou zijn geweest. Het ‘bewijs’ dat daarvoor werd aangedragen, kwam van Balticshipping.com, de website van het bemanningsbedrijf, waar werknemers en werkgevers uit de wereld van de containerschepen elkaar kunnen vinden. De virale berichten tonen een screenshot van het profiel van een man op die site. Hij heeft de Oekraïense nationaliteit en heeft nog op de Dali gewerkt als kapitein, maar alleen in de periode van 19 maart tot 27 juli 2016. De man was niet aan boord van het schip toen het de brug in Baltimore raakte.
In een persbericht van 26 maart heeft Synergy Marine Group, het Singaporese bedrijf dat de Dali exploiteert, verklaard dat alle 22 bemanningsleden die op de Dali werkten uit India afkomstig waren en dat twee Baltimorese havenloodsen het schip bestuurden op het moment van de crash.
De Association of Maryland Pilots zegt op haar website dat ieder schip dat actief is in de buitenlandse handel en een haven in Maryland aandoet, wettelijk verplicht is een lokale specialist in scheepsbehandeling of loods in te huren om het schip veilig de haven binnen te loodsen.
De berichten over de vermeende Oekraïense kapitein werden eerder al onderzocht door de factcheckers van AP, Open, AFP en Snopes, die allemaal tot dezelfde conclusie kwamen.
Conclusie
– Op sociale media wordt gezegd dat de kapitein van de Dali, het containerschip dat op 26 maart een brug in het Amerikaanse Baltimore deed instorten, Oekraïens was.
– Dat klopt niet. Volgens het bedrijf dat het containerschip exploiteert, was op het moment van de crash de voltallige bemanning uit India afkomstig.
– De man die als vermeende kapitein wordt aangewezen heeft de Oekraïense nationaliteit en was kapitein van de Dali, maar alleenl in de periode maart-juli 2016.
– Op het moment van het ongeval werd het schip bestuurd door twee havenloodsen uit Baltimore, zoals wettelijk verplicht.
– We beoordelen de claim als onwaar.
Bronnen
In de tekst vindt u links naar alle gebruikte bronnen.
Alle bronnen werden laatst geraadpleegd op 1 april 2024.
Meer informatie over de factchecks vindt u op de website van Knack.
U vindt onze factchecks ook terug bij deCheckers, samen met betrouwbare factchecks van andere Vlaamse redacties.
Knack is erkend lid van het International Fact-Checking Network (IFCN) en European Fact-Checking Standards Network (EFCSN).
Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien?
Vul uw vraag in op de website van deCheckers met exacte bronvermelding van het citaat of stuur het naar factcheck@knack.be.
Knack maakt onderdeel uit van Roularta Media Group.