Factcheck: nee, Carrefour verkoopt geen dozen champagne van Moët&Chandon voor 1,95 euro per stuk
Op Facebook circuleert een advertentie waarin wordt gezegd dat het champagnemerk Moët&Chandon naar aanleiding van zijn tweehonderdtachtigste verjaardag een actie zou doen in samenwerking met supermarktketen Carrefour. Via de bestelknop bij de advertentie zouden duizend dozen met 6 flessen van het champagnemerk beschikbaar zijn tegen de stuntprijs van 1,95 euro per stuk. Het gaat om een frauduleuze advertentie, bevestigt Carrefour.
Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.
Op 17 februari verschijnt onderstaande post op Facebook.
Een doos Brut Impérial Champagne van Moët&Chandon voor 1,95 euro per stuk is wel een heel erg lage prijs. Normaal kost één fles van dat merk en type bij Carrefour 41,99 euro. Dat moet al een belletje doen rinkelen.
Ook opvallend: volgens de advertentie is de 280ste verjaardag van het champagnehuis de aanleiding voor de actie, terwijl we op de dozen op de foto ‘150th Anniversary’ lezen.
Onder de post is een aantal reacties verschenen van Facebookgebruikers, in het Nederlands, die beweren dat ze effectief een doos hebben ontvangen voor de prijs van 1,95 euro. Wanneer we doorklikken op de profielen, blijkt niet één van die gebruikers in België te wonen, wel in Duitsland, Spanje, Roemenië, Hongarije of de Verenigde Staten.
Ook de Facebookpagina die het bericht publiceerde, ziet er weinig betrouwbaar uit: 0 likes, 0 volgers, en de post over de ‘Moët&Chandon-promotie’ blijkt de enige die de pagina ooit heeft gepubliceerd.
Het adres van de pagina blijkt dat van een Carrefour Hypermarkt in Evere, ook het telefoonnumer van de pagina leidt naar die Carrefourwinkel. De link naar de Instagram-pagina van ‘Heerlijke Champagne’ werkt niet.
Wie klikt op de bestelknop, komt terecht op een pagina met het logo van Carrefour, en de mededeling dat ‘het aanbod beperkt is’ en ‘het evenement’ loopt tot en met 29 februari. Geïnteresseerden moeten daar drie meerkeuzevragen beantwoorden. ‘Welke alcoholische drank drink je het liefst’ is de eerste, en champagne is – hoe kan het anders – een van de mogelijke antwoorden.
Na het beantwoorden van de vragen krijgen we onderstaand bericht: we zouden drie kansen krijgen om een doos Moët&Chandon te bemachtigen voor 1,95 euro. We besluiten het hierbij te laten.
Bij Carrefour zelf is noch op de website, noch op de Facebookpagina een verwijzing naar de ‘stuntpromotie’ terug te vinden.
Alles wijst er dus op dat er sprake is van oplichting, en dat wordt ook bevestigd door de persdienst van Carrefour: ‘Het gaat om een valse promotie. Onze klantendienst is ervan op de hoogte’, laat Coralie Jacquemin via e-mail weten.
Dergelijke fake advertenties zijn niet nieuw of uitzonderlijk. Onlangs nog lieten heel wat socialemediagebruikers zich vangen aan een zogezegde Lego-promotie. Wie dacht een Legobouwdoos tegen een extreem lage prijs te hebben aangekocht, bleek in de praktijk te hebben ingetekend op een duur abonnement.
In Het Nieuwsblad waarschuwde Etienne Mignolet van de FOD Economie om niet in de val te trappen bij dergelijke acties: ‘Als het te mooi is om waar te zijn, is het blijkbaar niet waar. Ga altijd de kwaliteit van de website na en lees aandachtig de voorwaarden vooraleer u iets bestelt. In geval van oplichting contacteert u ook best meteen de politie en uw bank, en kan u de FOD Economie inlichten via ons meldpunt.’
Ook de factcheckers van VRT NWS legden naar aanleiding van de Legofraude in een uitgebreid artikel uit hoe je valse advertenties en soortgelijke fraude herkent.
We herhalen enkele van hun tips:
– ‘Als het profiel weinig volgers, likes en berichten heeft, kan dit erop wijzen dat het vals is.’
– ‘Klik door op de profielen van de reageerders. Hoe echt ziet het profiel eruit? Kijk verder dan de foto’s. Vaak gaan valse profielen verschillende talen door elkaar gebruiken. Ook informatie die tegenstrijdig klinkt, is verdacht. Bijvoorbeeld: de persoon beweert van Mechelen te zijn, maar deelt enkel berichten in het Duits.’
-’Kijk naar de URL. Als je hebt geklikt op de link voor de wedstrijd, kijk dan eerst even naar de URL bovenaan je scherm. Als die er vreemd uitziet, en niet op een officiële LEGO-URL lijkt, ga dan niet verder.’
– ‘Pas in het algemeen op met onlinewedstrijden voor het winnen van bepaalde bekende producten. Ga kijken via de officiële website van het product om te zien of je iets over de wedstrijd terugvindt.’
-’Tijdsdruk: typisch is dat je slechts een beperkte tijd krijgt om deel te nemen aan de wedstrijd. Je zult bijvoorbeeld een aftelklokje te zien krijgen.’
Wie toch slachtoffer is geworden, vindt in het VRT NWS-artikel ook nuttige informatie over wat je in dat geval kunt doen.
Conclusie
– Op Facebook circuleert een advertentie waarin wordt gezegd dat het champagnemerk Moët&Chandon naar aanleiding van zijn tweehonderdtachtigste verjaardag een actie zou doen in samenwerking met supermarktketen Carrefour.
-Via de bestelknop bij de advertentie zouden duizend dozen met 6 flessen van het champagnemerk beschikbaar zijn tegen de stuntprijs van 1,95 euro per stuk.
– Het blijkt te gaan om een frauduleuze advertentie, bevestigt Carrefour. We beoordelen de post daarom als onwaar.
Bronnen
In het artikel vindt u links naar alle gebruikte bronnen.
Alle bronnen werden laatst geraadpleegd op 19 februari 2024.
Meer informatie over de factchecks vindt u op de website van Knack.
U vindt onze factchecks ook terug bij deCheckers, samen met betrouwbare factchecks van andere Vlaamse redacties.
Knack is erkend lid van het International Fact-Checking Network (IFCN) en European Fact-Checking Standards Network (EFCSN).
Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien?
Vul uw vraag in op de website van deCheckers met exacte bronvermelding van het citaat of stuur het naar factcheck@knack.be.
Knack maakt onderdeel uit van Roularta Media Group.