Factcheck: ja, het blussen van een elektrische auto vraagt veel meer water, maar geen twintig keer meer

© BELGAIMAGE
Karin Eeckhout

Het blussen van een elektrische auto vraagt twintig keer meer water dan het blussen van een auto met brandstofmotor, lezen we in verschillende (online) artikels. Het blussen zelf vergt voor iedere auto ongeveer evenveel water, maar een elektrisch voertuig moet daarna nog urenlang worden gekoeld in een container, en precies voor dat laatste is een grote hoeveelheid extra water nodig. Maar ’twintig keer meer’ is sterk overdreven.

Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.

Op 26 november post een Facebookgebruiker een link naar een artikel met als titel ‘45.000 liter water voor één brandende Tesla’ en als ondertitel ‘Twintig keer meer water dan voor het blussen van een gewone autobrand’.

Het artikel werd op 23 november gepubliceerd op de website Auto55, waar het goed was voor 3000 lezers, en ook gedeeld op de Facebookpagina van Auto55, die 40.000 volgers telt. 

De brandweer van de Amerikaanse staat Pennsylvania had eerder die week 45.000 liter water nodig om één elektrische auto geblust te krijgen, zo stelt het artikel. Het ging om een Tesla Model S die aan de onderzijde was geraakt, ‘wellicht door een object dat niet op de weg thuishoort’, met als gevolg dat de batterij werd doorboord en vuur vatte. De inzittenden konden ontkomen en bij het incident waren geen andere voertuigen betrokken. 

45.000 liter water

Volgens het artikel had de opgeroepen brandweer voor de interventie versterking van drie korpsen en ruim 45.000 liter water nodig. De blusactie duurdere meerdere uren en daarna moest de Tesla nog nagekoeld worden. Het blussen van een conventioneel aangedreven auto vergt, volgens diezelfde brandweer, gemiddeld minder dan 2000 liter water, zo schrijft Auto55 nog.

Ook de website van Het Laatste Nieuws bericht over de autobrand in Pennsylvania. De titel van het artikel luidt ‘Brandweer heeft 2 uur en 45.000 liter water nodig om Tesla te blussen’.

De inleiding gaat als volgt: ‘De brandweer van Clearfield County, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is twee uur bezig geweest om een brandende Tesla te blussen. Meestal volstaat 1900 liter water om een autobrand te blussen, maar in dit geval was 45.000 liter nodig.’

Uit de tekst blijkt dat het gaat om hetzelfde incident. Er wordt ook verwezen naar een Facebookpost van de Morris Township Volunteer Fire Company over de brand. 

Volgens deze post had het korps 12.000 ‘gallons’ nodig om het elektrische voertuig te blussen, terwijl bij een klassieke autobrand minder dan 500 ‘gallons’ volstaat. Een gallon is een Angelsaksische inhoudsmaat, die in de Verenigde Staten wettelijk gedefinieerd is als 231 kubieke inch, wat overeenkomt met 3,785411784 liter. 500 gallon komt ongeveer neer op 1900 liter, 12.000 gallon is ruim 45.000 liter.

Op sociale media circuleren regelmatig berichten waarin wordt gezegd dat elektrische wagens schadelijk zouden zijn voor het milieu of andere nadelen zouden hebben. Ook het bericht over de brandende Tesla in Pennsylvania wordt, onder meer op Twitter, gebruikt om te argumenteren dat elektrisch rijden toch niet zo groen zou zijn. Onlangs ontkrachtte Knack nog een bericht dat moest bewijzen dat de batterijen van elektrische auto’s ‘onblusbaar’ zouden zijn. 

Klopt het dat voor het blussen van een brandende elektrische auto twintig keer meer water nodig is dan voor het blussen van een gewone autobrand?

Wanneer een elektrisch voertuig met een lithium-ionbatterij vuur vat, dan loopt de temperatuur hoger op en ontwikkelt de brand zich sneller dan bij een wagen met brandstofmotor. Er is ook meer water nodig om de brand geblust te krijgen. Dat legde Emma Sutcliffe, projectdirecteur bij het Australische onderzoeksbureau EV FireSafe, eerder dit jaar uit in een artikel van CBNC. Bovendien, zo legde Sutcliffe uit, kunnen de batterijen uren of zelfs dagen na de gebluste brand opnieuw vuur vatten. 

Container

Woordvoerder van de Brandweerzone Vlaams-Brabant West Alain Habils bevestigt dat. ‘Wanneer de batterij van een elektrisch voertuig brandt, dan moet de chemische reactie die daarbij is ontstaan gestopt worden, om te vermijden dat de batterij opnieuw vuur zou vatten.’

Habils legt uit hoe het blussen van een elektrisch voertuig precies verloopt: ‘Eerst wordt de brand op de klassieke manier afgeblust met water. Daarvoor is ongeveer  2000 liter water nodig, wat min of meer overeenkomt met de inhoud van een bluswagen, dezelfde hoeveelheid als nodig is voor het blussen van een auto die op fossiele brandstof rijdt.’

Het verschil zit in wat daarna volgt: ‘Eens de vlammen zijn neergeslagen, moeten we het voertuig gedurende verschillende uren nakoelen’, zegt Habils. ‘Bij enkele nieuwere modellen kan dat door water rechtstreeks in de batterij in te brengen, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen moeten we het voertuig in water onderdompelen. We laten daarvoor een koelcontainer aanrukken op de plaats van de brand, die we dan vullen tot het batterijpack volledig onder water staat. Afhankelijk van het model auto is daarvoor 4000 à 6000 liter water nodig. Dat is dus drie à vier keer meer dan nodig is voor het blussen van een wagen met brandstofmotor.’

Eddy Van Havere, preventieadviseur van Brandweerzone Rivierenland, bevestigt dat het noodzakelijk is om de batterij gekoeld te houden nadat de voertuigbrand onder controle is. Dat gebeurt meestal door het voertuig onder te dompelen in een container met water. ‘Maar die werkwijze werd een tijdlang verkeerd toegepast’, aldus Van Havere. ‘Men ging ervan uit dat de auto daarbij volledig onder water moest staan, terwijl dat niet nodig is: het volstaat dat de batterij, die onder het chassis zit, onder water staat. Hoeveel water daarvoor precies nodig is, hangt onder meer af van de grootte van de container, de grootte van de auto en de precieze plaats van de batterij in de wagen, maar het scheelt uiteraard een flink pak water.’

Conclusie

Het blussen van een elektrische auto vraagt twintig keer meer water dan het blussen van een wagen met brandstofmotor, lezen we in verschillende (online) artikels. Het blussen zelf vergt voor iedere auto ongeveer evenveel water, maar een elektrisch voertuig moet daarna nog urenlang worden gekoeld in een container, en precies voor dat laatste is een grote hoeveelheid extra water nodig. Maar ’twintig keer meer ‘ is sterk overdreven: het gaat om drie à vier keer meer. We beoordelen de claim daarom als eerder waar.

Bronnen

In het artikel vindt u links naar alle gebruikte bronnen.

Bovendien werden voor deze factcheck de volgende mensen gecontacteerd:

– Telefoongesprek met Alain Habils op 14 december 2022

-Telefoongesprek met Eddy Van Havere op 3 februari 2023

Alle bronnen werden laatst geraadpleegd op 14 december 2022

*Op 3 februari 2023 om 12:35 werden titel, inleiding, voorlaatste paragraaf en conclusie bijgewerkt. Terwijl er eerst stond dat ’twintig keer meer’ kon kloppen, werd dat bijgesteld naar ‘drie à vier keer meer’, nadat Alain Habils dat in ‘Het Uur van de Waarheid’ (Radio1-programma en VRT-podcast) op die manier had geformuleerd en dat achteraf ook bij Knack aan de telefoon bevestigde. Het grote verschil was gebaseerd op een misverstand: de auto moet niet volledig worden ondergedompeld in een container met water. Het volstaat dat het batterijpack onder water staat. We voegden ook de laatste paragraaf toe, waarin Eddy Van Havere dat uitlegt.

Meer informatie over de factchecks vindt u op de website van Knack.

U vindt onze factchecks ook terug bij deCheckers, samen met betrouwbare factchecks van andere Vlaamse redacties.

Knack is erkend lid van het International Fact-Checking Network (IFCN) en European Fact-Checking Standards Network (EFCSN).

Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien?
Vul uw vraag in op de website van deCheckers met exacte bronvermelding van het citaat of stuur het naar factcheck@knack.be.


Roularta Media Group
© Roularta Media Group

Knack maakt onderdeel uit van Roularta Media Group.

Partner Content