Factcheck: ja, als De Lijn haar volledige vloot wil elektrificeren, dan is daarvoor ongeveer drie keer het jaarlijkse budget nodig

Karin Eeckhout

Tijdens het Grote Voorzittersdebat van Knack en Trends-Kanaal Z stelde Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken dat, om alle bussen van De Lijn te vervangen door elektrische voertuigen, drie keer het totale jaarbudget van De Lijn nodig zou zijn. Dat klopt ongeveer: die elektrificatie zou 3,2 miljard euro kosten, het jaarbudget bedraagt 1,2 à 1,3 miljard euro.

Deze factcheck is uitgevoerd op basis van de beschikbare informatie op de datum van publicatie. Lees hier meer over hoe we werken.

Op 27 februari brachten Knack en Trends-Kanaal Z zeven Vlaamse partijvoorzitters samen voor een exclusief debat in de aanloop naar de verkiezingen van 9 juni (hier te herbekijken). 

Sammy Mahdi (CD&V), Jeremie Vaneeckhout (Groen), Bart De Wever (N-VA), Tom Ongena (Open VLD), Raoul Hedebouw (PVDA), Tom Van Grieken (Vlaams Belang) en Melissa Depraetere (Vooruit) gingen met elkaar in debat volgens een unieke formule: tijdens zeven korte één-op-één gesprekken lichtte iedere partijvoorzitter een zelfgekozen stelling toe. Daarop volgde telkens een discussie over die stelling met de zes andere voorzitters. 

De stelling die Jeremie Vaneeckhout (Groen) naar voren bracht, ging over De Lijn. ’De Vlaamse regeringen hebben De Lijn doodgeknepen’, aldus Vaneeckhout. De dienstverlening zou volgens de Groen-voorzitter ‘na 20 jaar rechts besparingsbeleid’ te duur en niet kwalitatief genoeg zijn. 

Tijdens de discussie die daarop volgde, noemde Tom Van Grieken (Vlaams Belang) de Groen-voorzitter populistisch (vanaf 04:22). ‘In het Vlaams Parlement heeft uw partij ervoor gepleit dat alle bussen van De Lijn elektrisch zouden moeten zijn, terwijl daar drie keer het totale budget van De Lijn voor nodig is. Voor mij hoeft die bus niet elektrisch te zijn. Hij moet vooral op tijd komen, proper en veilig zijn’, aldus Van Grieken.

Klopt het dat de elektrificatie van de volledige busvloot van De Lijn drie keer het jaarbudget van de vervoersmaatschappij zou vergen?

We nemen contact op met Vlaams Belang-woordvoeder Alexander Van Hoecke, die via e-mail verwijst naar het verslag van de hoorzitting in het Vlaams Parlement van eind 2023 over de werking van De Lijn.

Tijdens die zitting heeft Ann Schoubs (directeur-generaal van De Lijn) het volgende gezegd (pagina 21 van het verslag):

Volgens Schoubs zou dus 3,2 miljard euro nodig zijn voor de volledige vergroening van de vloot. 

Ook ondervoorzitter van De Lijn Marc Descheemaecker (N-VA) raamde in 2021 de totale kostprijs van de vergroening van de vloot van De Lijn op zo’n 3 miljard euro. In dat bedrag was niet alleen de aankoop van de bussen meegerekend, maar ook de investeringen in laadinfrastructuur in de depots van De Lijn. 

We stelden de vraag naar de exacte kostprijs ook aan de woordvoerders van De Lijn en van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), maar kregen van geen van beiden een reactie. 

Volgens het Jaarverslag en het Beleidsverslag van De Lijn voor het jaar 2022 bedraagt het jaarlijkse budget van De Lijn ongeveer 1,2 miljard euro. Dat is ook het bedrag dat Open VLD-voorzitter Tom Ongena tijdens het debat vermeldde. Volgens Marc Descheemaecker bedraagt het totale budget van De Lijn –  voor investeringen en exploitatie – ten minste 1,3 miljard euro, zo laat hij via e-mail weten. Dat de elektrificatie drie keer het jaarbudget zou vragen, zoals Van Grieken stelde, blijkt dus lichtjes overdreven.

Conclusie

– Volgens Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken zou, om alle bussen van De Lijn te vervangen door elektrische voertuigen, drie keer het totale jaarbudget van De Lijn nodig  zijn. 

– Die volledige elektrificatie zou volgens De Lijn 3,2 miljard euro kosten, terwijl het totale budget van De Lijn voor dit jaar 1,2 à 1,3 miljard euro bedraagt. Dat de totale vergroening van de Lijn-vloot drie keer het jaarbudget zou vergen, is dus maar lichtjes overdreven.

– We beoordelen de claim als eerder waar.

Bronnen

In het artikel vindt u links naar alle gebruikte bronnen.

Bovendien werden voor deze factcheck de volgende mensen gecontacteerd:

– E-mailverkeer met Alexander Van Hoecke op 28 en 29 februari 2024.

– E-mailverkeer met Marc Descheemaecker op 28 februari 2024.

Alle bronnen werden laatst geraadpleegd op 29 februari 2024.

Partner Content