Sperperiode

Ongeveer 4 maanden voor federale, regionale of lokale verkiezingen worden extra voorschriften toegepast op politieke propaganda. Tijdens de sperperiode gelden beperkingen voor politieke campagnes en reclame van politici en partijen, met als doel ongewenste activiteiten van zowel kandidaten als politieke partijen te beperken.

Tijdens de sperperiode is het verboden voor politieke partijen en kandidaten om de kiezers te beïnvloeden met de volgende propagandamiddelen:

  • Commerciële affiches en reclameborden
  • Niet-commerciële affiches en reclameborden groter dan 4m²
  • Verkoop en verspreiding van gadgets en geschenken
  • Telefoonreclame
  • Reclamespots op radio of tv

Daarnaast gelden er bestedingslimieten. Politieke partijen mogen slechts een beperkt bedrag besteden aan hun campagne.

Lees meer over Sperperiode in onderstaande artikelen of over andere politieke termen.

'Kunnen we niet afspreken dat we 100 dagen voor de verkiezingen stoppen met al die peilingen?'
Partijfinanciering raakt alweer niet hervormd: ‘Het ontbreekt vooral aan politieke moed’
Kristof Calvo over partijfinanciering: 'Geef partijen nul euro publiek geld'
Politieke propaganda tijdens de sperperiode: 'Partijen zullen natuurlijk niets aangeven wat niet mag'