Opinie | Esther Gheyssens 'Opdracht voor de school of voor de ouders? Problemen in het onderwijs aanpakken is gedeelde verantwoordelijkheid'
Onderwijs De Leraarskamers van Knack: ‘Ouders met een migratieachtergrond trekken ons gezag veel minder in twijfel’
Onderwijs Onderwijs De Limburgse Leraarskamer: ‘Ouders blokkeren soms het nummer van de school om niet meer gestoord te worden’ Waarom vermijden sommige vaders en moeders alle contact met de school? ‘Op den duur willen ze niet meer horen dat hun kind het niet goed doet, want ze hebben het gevoel dat ze daar toch niets aan kunnen veranderen’, klinkt het in de Limburgse Leraarskamer van Knack.
Onderwijs Onderwijs De Oost-Vlaamse Leraarskamer: ‘Wij onbereikbaar? Alle ouders hebben ons privénummer’ Bezorgen ouders de leerkrachten van hun kind stress? ‘Wel als ze voor pietluttigheden mailen of meteen naar de directie stappen’, klinkt het in de Oost-Vlaamse Leraarskamer van Knack.
Onderwijs Onderwijs De West-Vlaamse Leraarskamer: ‘Alle witte, hoogopgeleide ouders zijn betrokken bij de school van hun kind? Wat een onzin’ Hoe waak je er als leerkracht over dat ouders niet te ver gaan? ‘Soms moet je écht op je strepen durven te staan’, klinkt het in de West-Vlaamse Leraarskamer van Knack.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Vlaams-Brabant en Brussel: ‘Als hun ouders niet naar het oudercontact komen, dan krijgen leerlingen geen rapport’ Hoeveel tijd moet een leerkracht investeren in de ouders van zijn leerlingen? ‘Er zijn in elk geval grenzen, want anders kom je niet meer aan lesgeven toe’, klinkt het in de Leraarskamer van Vlaams-Brabant en Brussel.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Jongens voelen zich vaak te cool om hun best te doen op school’ Uit onderzoek blijkt dat jongens op school door de bank genomen minder goed presteren dan meisjes. Hoe komt dat, vroegen we aan de 50 leerkrachten die dit schooljaar deel uitmaken van de Leraarskamer van Knack.