Onderwijs Jongens zijn beter in wiskunde en wetenschap: ‘Aristoteles vond al dat meisjes niet in staat waren om abstract te denken’
Onderwijs Van wereldtop naar grijze middelmaat: Vlaamse leerlingen presteren steeds minder goed in wiskunde en wetenschappen
Onderwijs Onderwijs Wiskundekennis keldert: ‘Veel leerlingen begrijpen niet meer wat vermenigvuldigen is’ Jaar na jaar lijkt de wiskundekennis van Vlaamse scholieren verder achteruit te gaan. Kunnen onze kinderen niet meer tellen of is er iets anders aan de hand?
Opinie | Mattias Van der Vloet Opinie | Mattias Van der Vloet 'Onderwijs draait om meer dan zelfontplooiing en marktgerichte vaardigheden' In een reeks interviews net voor het begin van het schooljaar benadrukt Bruno Vanobbergen, de nieuwe topman van het katholiek onderwijs, dat het hedendaags onderwijsverhaal brede maatschappelijke ambitie mist. Als lerarenopleider vind ik dit een welkome correctie op het onderwijsdiscours dat de afgelopen jaren aan kracht lijkt te winnen.
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'Door van Frans een keuzevak te maken, zullen we de problemen niet oplossen' 'Alleen door het systeem in zijn geheel te overschouwen en te verbeteren, kunnen we de vicieuze cirkel doorbreken', schrijven de leden van de vakgroep Frans in de lerarenopleiding van hogeschool UCLL.
Onderwijs Onderwijs Eerste resultaten Vlaamse toetsen: vooral problemen met wiskunde Leerlingen uit het vierde leerjaar in het basisonderwijs en het tweede jaar in het secundair hebben vooral problemen met wiskunde en met name wiskundige problemen oplossen.
Opinie | Filip Verneert Opinie | Filip Verneert ‘Creatief denken kun je wél stimuleren in het onderwijs' Vlaamse jongeren blijken goed creatief te kunnen denken. En dat kun je wel degelijk leren, betoogt jazzgitarist Filip Verneert, die dit jaar aan LUCA (KU Leuven) doctoreerde op de plaats van improvisatie en creativiteit in het muziekonderwijs.
Bijgedachte | Onderwijs Bijgedachte | Onderwijs ‘Duizenden jongeren passen gewoon niet meer in het Vlaamse onderwijs’ Als te veel leerlingen uit de boot vallen, volstaan reddingssloepen op den duur niet meer. Dan moet de hele boot van koers veranderen.
Onderwijs Onderwijs Vlaamse leerlingen blinken uit in creatief denken: 'Competenties die we meer dan ooit nodig zullen hebben' Uit nieuw PISA-onderzoek blijkt dat de Vlaamse 15-jarigen bij de beste ‘creatieve denkers’ van Europa zijn. Hoe valt dat te verklaren? ‘Je ziet hier het voordeel van een evolutie die ook nadelig is geweest’, zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Wat ik ook verzin, sommige leerlingen willen niet meer leren’ Sommige leerlingen uit het secundair onderwijs zijn zo schoolmoe dat ze verschillende keren moeten zittenblijven en uiteindelijk zelfs geen diploma behalen. Waarom verliezen ze gaandeweg hun motivatie? We vroegen het aan De Leraarskamer van Knack.
Onderwijs Onderwijs Niveau wiskunde, wetenschappen en Nederlands in dalende lijn: Vlaamse vijftienjarigen scoren slecht in PISA-onderzoek De Vlaamse 15-jarigen scoren op het vlak van leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen een stuk slechter dan hun leeftijdsgenoten vier jaar geleden. Dat blijkt dinsdag uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek dat wegens corona met een jaartje werd opgeschoven.
Opinie | Els Van Emelen Opinie | Els Van Emelen 'Hoe wiskundeonderwijs beter kan' Onderzoekers en lerarenopleiders Els Van Emelen en Michèle Dexters (Hogeschool UCLL) pleiten ervoor dat leraren zich opnieuw zelf verdiepen in het bouwwerk van wiskunde en een plan opstellen hoe ze dit met leerlingen verkennen.
Opinie | Lode De Waele Opinie | Lode De Waele 'Stille revolutie: hoe ChatGPT het academische landschap hervormt' De opkomst en integratie van kunstmatige intelligentie in de wetenschap, met ChatGPT als prominent voorbeeld, hervormen het academische landschap op manieren die we nog maar net beginnen te begrijpen. De impact van deze technologie is zo ingrijpend dat men kan spreken van een stille revolutie.
Maatschappij Maatschappij Hoogbegaafd in de klas: ‘Ook sterke leerlingen hebben recht op onderwijs op maat’ In Edegem richtten twee moeders van hoogbegaafde kinderen vorig jaar een schooltje op waar zulke kinderen extra begeleiding krijgen. Ze hebben er ondertussen hun eerste schooljaar op zitten.
Onderwijs Onderwijs Weyts countert kritiek op minimumdoelen voor secundair onderwijs die "te vaag" zouden zijn Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) blikt tevreden terug op de hertekening van de minimumdoelen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs. Hij benadrukt dat de lat daarmee hoger gelegd wordt en weerlegt de kritiek dat de nieuwe minimumdoelen scholen en leerkrachten te veel ruimte geven.
Onderwijs Onderwijs Nieuwe eindtermen: ‘Leraars zijn niet meer verplicht om les te geven over de Holocaust’ De nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs laten scholen en leerkrachten veel ruimte om hun lessen naar believen in te vullen. ‘Daardoor kunnen ze de lat zo laag leggen als ze zelf willen’, zegt onderwijsexpert Luc De Man.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Die ene leerling had nog nooit van de Tweede Wereldoorlog gehoord’ Veel mensen herinneren zich nog altijd die ene leraar die voor hen het verschil heeft gemaakt, en dat blijkt ook omgekeerd zo te zijn. We vroegen de leden van de Leraarskamer van Knack welke leerling ze nooit zullen vergeten.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘De dt-regel is niet de essentie van mijn job als leerkracht’ Hebben leerkrachten het gevoel dat ze een verschil maken? Kunnen ze écht impact hebben op het leven van hun leerlingen? ‘Van die vraag lig ik soms wakker’, klinkt het in De Leraarskamer van Knack.
Opinie | Yves Van Damme Opinie | Yves Van Damme 'Vaardigheid boven inhoud: mag er nog geschiedenis zijn?' 'Vindt men geschiedenis echt belangrijk of is men gestart aan de afbouw van het vak?', schrijft geschiedenisleerkracht Yves Van Damme over de voorstellen van het GO! om te schrappen in het aantal uren in het secundair onderwijs. 'Welke wereldoorlog gaan we nog behandelen?'
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘De meeste schoolboeken zijn voor het katholiek onderwijs gemaakt’ Zijn de leden van De Leraarskamer van Knack tevreden over de leerboeken die ze aangeboden krijgen? ‘Het is toch altijd fijner om zelf een cursus te kunnen maken’, klinkt het.
Opinie | Arthur Lermytte Opinie | Arthur Lermytte 'Beroeps als onderste trede van de ladder? Tijd om komaf te maken met hoog-laagdenken in het onderwijs' 'De impact van het hiërarchisch denken in het secundair onderwijs wordt door beleidsmakers steevast miskend', schrijft Arthur Lermytte.
Opinie | Ann Peuteman Opinie | Ann Peuteman ‘Kies niet te snel voor een diploma waar je rijk mee kunt worden’ Met het ene diploma kun je veel meer geld verdienen dan met het andere. ‘De vraag is alleen of het ook een goed idee is om daar je studiekeuze op af te stemmen’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar wekelijkse column De Zoetzure Dinsdag.
Opinie | David De Pue Opinie | David De Pue 'Net nu we meer wetenschappers nodig hebben, staan STEM-uren op de helling' 'Dat leerkracht natuurwetenschappen een knelpuntberoep geworden was, was één van de redenen waarom ik er recent voor koos om nog een educatieve master te volgen', schrijft zij-instromer David De Pue. Hij heeft geen goed oog in de plannen om in het middelbaar minder uren wetenschappen te organiseren. 'Van een groeiende aandacht voor STEM in het onderwijs is voorlopig geen sprake.'
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Als iedereen nu eens een paar maanden zijn mond zou houden over ons onderwijs’ De voorbije week regende het weer nieuwe maatregelen, inzichten en ideeën voor het Vlaamse onderwijs. ‘Leerkrachten worden echt gek van die constante koerswijzigingen’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar column De Zoetzure Dinsdag. ‘Hoog tijd om het stof te laten neerdalen.’
Onderwijs Onderwijs Crisis in de klas: ‘Pedagogen hebben een ongezonde machtspositie’ De lamentabele cijfers over de kennis van onze scholieren doen overal alarmbellen afgaan. Informaticahoogleraar Marc Denecker legt de vinger op de wonde. ‘Die invulboeken hadden nooit aanvaard mogen worden.’
Onderwijs Onderwijs Onderzoek wijst uit: lerarentekort heeft negatief effect op leerprestaties In scholen met een minder ervaren lerarenkorps is sinds 2019 de gemiddelde leervertraging groter dan die in scholen met een meer ervaren lerarenkorps. Dat blijkt vrijdag uit de analyse van de meest recente IDP-toetsen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen door onderwijseconomen Kristof De Witte en Letizia Gambi (KU Leuven). Voor het eerst onderzochten De Witte en zijn team ook de invloed van het lerarentekort op de leerprestaties.
Opinie | Amir Bachrouri Opinie | Amir Bachrouri 'Meer dan ooit hebben we behoefte aan goed kennisonderwijs' Meer dan ooit hebben we behoefte aan goed kennisonderwijs.
Opinie | Mieke Verhelle Opinie | Mieke Verhelle 'Kleurenblindheid in de klas heeft ook een invloed op de prestaties van leerlingen' 'Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan', betoogt Orhan Agirdag in Onderwijs in een gekleurde samenleving. In het boek staat hij stil bij de hedendaagse uitdagingen in het onderwijs. Knack biedt u een fragment aan als voorpublicatie.