Opinie | Hendrik Van Steenbrugge 'Snel nieuwe schoolboeken invoeren? Voorzie liever in tijd en ruimte voor leerkrachten'
Onderwijs Onderwijs Onderwaarderen we onze leerkrachten? 'Sommige ouders lijken niet meer in onze expertise te geloven' Van de tanende leesvaardigheid tot polarisering in de klas: twee leden van de Leraarskamer van Knack blikken terug op het onderwijsjaar. ‘In mijn klas zit niet één leerling zonder speciale zorgnoden.’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman "'Is dit domheid of onwil?' Leerkrachten denken best twee keer na voor ze rapporten invullen’’ Eind deze week krijgen duizenden Vlaamse leerlingen hun rapport mee naar huis, en dat zal niet altijd even goed zijn. ‘Vaak zijn het niet de slechte punten op zich die hun zelfvertrouwen onderuithalen, maar wel de manier waarop leerkrachten én ouders erop reageren’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar column De Zoetzure Dinsdag.
Opinie | Miette Plessers Opinie | Miette Plessers 'Vaste benoeming werkt positieve verandering in het onderwijs tegen' 'De vaste benoeming is old school', schrijft lerarenopleider Miette Plessers. Ze pleit voor een alternatief systeem.
Opinie | Peter Verluyten Opinie | Peter Verluyten 'Een school met een duidelijke visie werkt motiverend en kan overbodig werk voor de leerkrachten verminderen' 'Resultaten uit internationale vergelijkingen kunnen uiteraard gebruikt worden om te reflecteren over onderwijs, maar de waarde die ze nu krijgen is veel te groot', schrijft Peter Verluyten naar aanleiding van het Canvas-programma 'Hoe was het op school?'.
Opinie | Lalynn Wadera (Vooruit) Opinie | Lalynn Wadera (Vooruit) 'Genoeg bijgebouwtjes aan de lerarenkamer, tijd voor een grondige verbouwing' 'De instromers van voor 2020 staan nog steeds onderaan op de loonladder, ondanks hun jarenlange werkervaring', schijft Leuvens schepen Lalynn Wadera over de recente maatregelen van de Vlaamse regering om een overstap naar het onderwijs aantrekkelijker te maken. 'Het is absurd om een onderscheid te maken in de diverse groep van zij-instromers.'
Onderwijs Onderwijs De nieuwe Leraarskamer 2023-2024: ‘Waar stopt onze job en begint die van hulpverlener?’ Een nieuw schooljaar, een nieuwe Leraarskamer met weer vijftien heel verschillende Vlaamse en Brusselse leerkrachten.
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune ‘Positieve ontwikkelingen in de lerarenopleiding blijven nog te vaak buiten beeld’ 'Het is onterecht en demotiverend voor lerarenopleiders en studenten dat verouderde foutieve beelden van de lerarenopleidingen blijven circuleren', schrijven Jetske Strijbos, Els Consuegra, Joost Vaesen, Inge Placklé, Tim Duerinck en Wim Keyaerts van de lerarenopleiding aan de VUB.
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman 'Gelukkig zijn er altijd leerkrachten geweest die zich bleven verzetten tegen opgelegde falende pedagogische principes' 'De opgelegde didactiek en pedagogie van de laatste twintig jaar heeft niet opgebracht wat men ervan verwacht had', schrijft pas gepensioneerd leerkracht Trudo Herman. Hij kan zich vinden in de reactie die daar vandaag steeds meer op komt, onder meer door onderwijsexpert Dirk Van Damme.
Opinie | Yves Vanden Auweele Opinie | Yves Vanden Auweele 'Idee van leerkracht-specialist getuigt van een gebrek aan begrip voor spontane samenwerking binnen een leraarskamer' 'De introductie van de leerkracht-specialist in het secundair onderwijs doet denken aan een management-maatregel die als sinds de jaren ’90 de werksfeer aan de universiteiten verzuurt', schrijft Yves Vanden Auweele.
Opinie | Johan De Wilde Opinie | Johan De Wilde 'Hou goede leraren aan boord' 'Het Vlaamse onderwijs kan zich niet nog eens een regering permitteren waarin de partijen zich tot paniekvoetbal en profilering beperken', schrijft Johan De Wilde, docent aan de lerarenopleiding van Odisee. 'Sructurele hindernissen die het moeilijk maken om goede krachten zekerheid te geven, moeten overboord.'
Opinie | Geert Kelchtermans Opinie | Geert Kelchtermans 'Erken het leraarschap als heftig beroep' 'De job van leerkracht is meer dan een knelpuntberoep', schrijft Geert Kelchtermans. 'Tijd om dat te erkennen en passend te waarderen.' Daarmee reageert hij op de nieuwste aflevering van De leraarskamer van Knack waarin leerkrachten het hebben over die ene leerling die ze nooit meer zullen vergeten.
Opinie | Geert Kelchtermans Opinie | Geert Kelchtermans 'Hoe vergroten we het lerarentekort? Met de leraar-specialist' 'De piste van de specialist-leraren waarmee minister Weyts zichzelf de afgelopen week in de media-aandacht werkte, zal niet bijdragen tot de oplossing van het dramatisch lerarentekort. Wel integendeel. Ze zal dat tekort nog doen toenemen', schrijft Geert Kelchtermans (KU Leuven). 'De maatregel staat immers haaks op alle inzichten over het belang van collegiale samenwerking op scholen. Niet alleen voor het organiseren van goed onderwijs, maar ook voor de beroepsmotivatie en voldoening van leraren.'
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman 'Beste jongeren, wees niet bang van de roep van het onderwijs' 'Wie helpt nadenken over onderwijs, overstijgt best het niveau van elkaar in een progressieve of conservatieve vergeetput te duwen', schrijft Trudo Herman. Hij is leerkracht in het vierde leerjaar, en lid van de Leraarskamer van Knack.
Opinie | Senne Heremans Opinie | Senne Heremans Na maatregel van Weyts: 'Wat ben je met 250 euro extra als je voor elke vakantie tegen een burn-out aanloopt?' Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil scholen de mogelijkheid geven om 'leraren-specialisten' aan te duiden die ongeveer 250 euro netto per maand extra zouden krijgen. Leerkracht Senne Heremans van De Leraarskamer van Knack reageert kritisch.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Leerkrachten doen vaak alsóf ze de zoveelste hervorming doorvoeren’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. Voor het beleid waren ze alvast niet mals.
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Voor elk uur dat je lesgeeft, spendeer je minstens twee uur aan administratie’ Volgens een studie van UGent@Work besteden Vlaamse leerkrachten een derde van hun werktijd aan administratie. Geldt dat ook voor de leerkrachten uit onze Leraarskamer?