Opinie | Esther Gheyssens 'Opdracht voor de school of voor de ouders? Problemen in het onderwijs aanpakken is gedeelde verantwoordelijkheid'
Column | Ann Peuteman 'Willen we echt leerlingen van het vierde leerjaar rechtstreeks naar de middelbare school sturen?'
Onderwijs Onderwijs 24.000 geschorste leerlingen: ‘Een te milde leraar werkt de ongelijkheid in de hand’ Ruim 24.000 geschorste leerlingen, of meer dan een verdubbeling tegenover twee jaar eerder. De cijfers zijn dramatisch maar experts zijn niet verrast: ‘Bijna nergens ligt de intrinsieke motivatie van leerlingen lager dan in ons land.’
Onderwijs Onderwijs Chaos in de klas: ‘Gezag afdwingen? Daar is geen beginnen meer aan’ Aan het begin van het schooljaar zullen veel leerkrachten weer de grootste moeite hebben om hun leerlingen in de pas te laten lopen. Vooral starters worden daar soms wanhopig van.
Onderwijs Onderwijs Gezag in de klas: 6 tips voor nieuwe leerkrachten Op 2 september zullen heel wat nieuwe leerkrachten met een bang hartje naar school vertrekken. Wat kunnen ze doen om hun klas van bij het begin onder controle te houden?
Opinie | Celia Groothedde Opinie | Celia Groothedde 'Zou u uw kinderen nog naar een school sturen die de knuppel achter de rug houdt?' Brussels parlementslid Celia Groothedde (Groen) vreest het ergste na het lezen van de gelekte onderwijsnota die op tafel ligt bij de partijen die momenteel onderhandelen over de vorming van een nieuwe Vlaamse regering.
Opinie | Maarten Simons Opinie | Maarten Simons 'Willen ouders en kinderen goed onderwijs of goed kunnen presteren op Vlaamse toetsen?' Tijdens de Vlaamse regeringsonderhandelingen ligt het voorstel op tafel om de onderwijsvrijheid van scholen afhankelijk te maken van hoe scholen presteren op de Vlaamse toetsen. Die Vlaamse toetsen worden in de komende legislatuur een belangrijk beleidsinstrument. Maarten Simons en Jan Masschelein, onderwijspedagogen aan KULeuven, waarschuwen voor een enge invulling van goed onderwijs zodra die toetsen allesbepalend worden. Naast een andere invulling van goed onderwijs pleiten ze voor een herontdekking van de vrijheid van onderwijs.
Opinie | Peter Verluyten Opinie | Peter Verluyten 'Tweede zit voor Vlaamse toetsen: wat zeggen deze testen over de aanpak van een school?' Peter Verluyten formuleert een aantal bedenkingen bij de resultaten van de eerste Vlaamse toetsen. 'De testen willen de kwaliteit van het onderwijs meten. Maar wat omvat die kwaliteit?'
Onderwijs Onderwijs De onderwijswaterval: ‘Veel leerlingen zouden beter in een lagere richting starten en daarna opklimmen’ Van wetenschappen over moderne talen naar het technisch onderwijs. Veel Vlaamse leerlingen leggen zo’n ontmoedigend parcours af. ‘Het probleem is dat iedereen altijd zo hoog mogelijk wil mikken’, zeggen leerkrachten secundair onderwijs uit De Leraarskamer van Knack.
Opinie | Vrijdaggroep Opinie | Vrijdaggroep 'Aantal schoolverlaters was nooit hoger: wanneer pakken we dit probleem eindelijk aan?' 'Het hoge aantal schoolverlaters komt met een grote kostprijs voor de maatschappij', waarschuwt Kande Kazadi van de Vrijdaggroep.
Opinie | Brecht Nuyts Opinie | Brecht Nuyts 'Een leerling uitsluiten voelt nooit goed: meestal is dat het laatste wat een school wil' 'Er hangt een taboe rond jongeren waarop leerkrachten en leerlingenbegeleiders geen vat meer hebben', schrijft leerkracht Brecht Nuyts. Hij pleit voor meer mildheid voor scholen.
Onderwijs Onderwijs Thuiszitters: ‘Als een leerling wordt weggestuurd, heeft de school gefaald’ Na 1 februari zullen Vlaamse scholen weer honderden leerlingen aan de deur zetten. Sommigen van hen zullen daarna weken of zelfs maanden thuis zitten omdat ze niet meteen een andere school vinden. ‘We moeten veel vroeger ingrijpen. Anders zijn die jongeren een vogel voor de kat.’
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Leerlingen straffen zichzelf altijd harder dan ikzelf zou doen’ De tijd dat scholieren in de hoek moesten staan of tientallen bladzijden straf moesten schrijven ligt ondertussen wel achter ons. ‘We straffen tegenwoordig zo weinig mogelijk’, klinkt het in De Leraarskamer van Knack. ‘Moet het toch, dan laten we leerlingen vaak zelf hun straf kiezen.’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman "'Is dit domheid of onwil?' Leerkrachten denken best twee keer na voor ze rapporten invullen’’ Eind deze week krijgen duizenden Vlaamse leerlingen hun rapport mee naar huis, en dat zal niet altijd even goed zijn. ‘Vaak zijn het niet de slechte punten op zich die hun zelfvertrouwen onderuithalen, maar wel de manier waarop leerkrachten én ouders erop reageren’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar column De Zoetzure Dinsdag.
Onderwijs Onderwijs ‘Leerkrachten kunnen vaak écht niet meer tot hun leerlingen doordringen’ De leerkrachten die in de nieuwe Canvas-documentaire Hoe was het op school? getuigen, zijn het over één ding eens: zo kan het niet verder. ‘Er is een groeiende groep leerlingen die ze gewoon niet meer kunnen bereiken.’
Column | Amir Bachrouri Column | Amir Bachrouri 'Op sommige scholen zijn messentrekkende jongeren geen marginaal gegeven meer' Ja, op sommige scholen zijn messentrekkende jongeren geen marginaal gegeven meer.