Opinie | Els Talloen 'Nieuwe Digisprong valt toe te juichen, als we leren uit de lessen van het verleden'
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Een Digisprong? Laptops worden gebruikt als veredelde invulboeken' Dat de meeste Vlaamse leerlingen vandaag een computer hebben, is natuurlijk een goede zaak. ‘Maar als al die toestellen louter als veredelde invulboeken worden gebruikt, schieten we daar niet veel mee op’, schrijft Knack-redactrice Ann Peuteman in haar column De Zoetzure Dinsdag.
Opinie | Bram De Ridder Opinie | Bram De Ridder ‘In de humane wetenschappen is AI hetzelfde als mechanische doping’ Het debat over artificiële intelligentie aan de universiteiten spitst zich momenteel toe op hoe les- en evaluatiepraktijken zullen veranderen, schrijft Bram De Ridder. ‘Veel minder aandacht gaat naar de logische vervolgvraag: hoe zal AI de wetenschappelijke praktijk als geheel beïnvloeden?’
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer live op SETT: zijn vertaalmachines een vloek of een zegen? Tijdens de SETT-onderwijsbeurs gaan vier leden van De Leraarskamer van Knack in gesprek over de inzet van digitale hulpmiddelen bij het aanleren van Nederlands of een vreemde taal. Ook u kunt er uw mening kwijt.
Onderwijs Onderwijs Smartphone verbieden op school? Leraren kunnen niet op tegen TikTok In onze buurlanden Nederland en Frankrijk zijn smartphones bijna volledig uit het klaslokaal verbannen. De dingen leiden zo af dat de schoolprestaties eronder zouden lijden.
Opinie | François Levrau Opinie | François Levrau 'ChatGPT in het onderwijs? Leren studenten iets bij of toch vooral iets af?' 'Ik zie niet in hoe de voordelen in de context van het onderwijs opwegen tegen wat er zoal door het gebruik van ChatGPT verloren gaat', schrijft sociaal filosoof François Levrau.
Opinie | Lode De Waele Opinie | Lode De Waele 'Stille revolutie: hoe ChatGPT het academische landschap hervormt' De opkomst en integratie van kunstmatige intelligentie in de wetenschap, met ChatGPT als prominent voorbeeld, hervormen het academische landschap op manieren die we nog maar net beginnen te begrijpen. De impact van deze technologie is zo ingrijpend dat men kan spreken van een stille revolutie.
Onderwijs Onderwijs Artificiële intelligentie op school: 4 valkuilen AI mag het onderwijs dan veel te bieden hebben, zo blijkt uit een uitgebreid artikel in Knack, er schuilen onmiskenbaar ook gevaren in.
Onderwijs Onderwijs AI in de klas: 7 redenen waarom artificiële intelligentie leerlingen slimmer maakt Hoewel artificiële intelligentie al niet meer uit onze samenleving weg te denken is, doen veel Vlaamse scholen nog verwoede pogingen om de technologie te verbieden. Nochtans kan een systeem als ChatGPT leerkrachten en leerlingen net helpen om beter te presteren.
Onderwijs Onderwijs KU Leuven staat open voor rechtmatig AI-gebruik door studenten De KU Leuven heeft richtlijnen klaar over het gebruik van artificiële intelligentie door studenten en onderzoekers. Dat heeft de Leuvense universiteit zaterdag bekendgemaakt. Programma's als ChatGPT mogen gebruikt worden voor papers of onderzoek, als dat op een rechtmatige manier gebeurt. Tijdens de afgelopen examenperiode in januari was ChatGPT veelbesproken aan de Vlaamse universiteiten. Het programma …
Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Sommige collega’s kunnen amper met een computer werken’ Tijdens een live editie van De Leraarskamer van Knack bogen onze leerkrachten zich over de grote uitdagingen waar het Vlaamse onderwijs vandaag voor staat. Over de Digisprong zijn ze alvast niet allemaal even enthousiast.
Opinie | Vrijdaggroep Opinie | Vrijdaggroep 'Kunnen we artificiële intelligentie niet inzetten om het onderwijs rechtvaardiger te maken?' 'Het wordt tijd dat we ook op Belgisch niveau een sterke visie ontwikkelen over hoe AI ons onderwijs kan verbeteren', schrijft Alessandro Drappa van de Vrijdaggroep. De afgelopen weken kwamen er vanuit het onderwijs ongeruste geluiden naar aanleiding van de lancering van Chat GPT.
Onderwijs Onderwijs ‘Zonder Google Earth weten leerlingen niet eens waar de Schelde ligt’ Wordt er in het Vlaamse onderwijs te veel nadruk gelegd op het aanleren van vaardigheden en te weinig op theoretische kennis? ‘Het een kan niet zonder het ander’, klinkt het in het onderwijspanel van Knack.