Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Recensie nieuwe postume boek The Fall of Gondolin van J.R.R. Tolkien, zijn laatste volwaardige publicatie Vijftig jaar geleden begon Christopher Tolkien met het publiceren van het nagelaten werk van zijn vader J.R.R. Tolkien. Met de recente publicatie van The Fall of Gondolin is het nog één keer gelukt is om een volwaardige postume publicatie samen te stellen.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Is het een kwestie van autisme hebben of autistisch zijn? Jean Paul Van Bendegem schrijft met een gevoel van herkenning over het boek 'De structuur van asfalt. Van vader op zoon. Het aangrijpende verhaal van autismespectrum in een gezin' van Hans Ledux.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Edmund Husserl: 'Filosofie als wetenschap - de droom is uitgedroomd' Als Edmund Husserl (1859-1938) eind jaren twintig Martin Heidegger aanwijst als zijn opvolger aan de universiteit van Freiburg, ziet hij in dat de door hem gestichte fenomenologische beweging een vreemde wending heeft genomen.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Biografie over J.M.H. Berckmans: 'Je vergeet Berckmans nooit meer nadat je een pagina van hem hebt gelezen' De biografie Schrijven in de Grauwzone van Chris Ceustermans vormt - ondanks enkele onmiskenbare minpunten - een verdiend eerbetoon aan J.M.H. Berckmans.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor 'De Vulkaan' van Klaus Mann toont genadeloos de peilloze diepten van het migrantenbestaan Zojuist verscheen een nieuwe vertaling van 'Der Vulkan. Roman unter Emigranten' (1939) van Klaus Mann, zijn dikste en naar eigen zeggen 'beste' boek, waaraan hij als veelschrijver zowaar twee jaar lang werkte. Én een roman over een thema dat ook toen al brandend actueel was: de migrantenproblematiek.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Een tehuis dat het voorgeborchte van de hel blijkt te zijn 'Het huis van de drenkelingen' van Guillermo Rosales verscheen oorspronkelijk in 1987 en is intussen uitgegroeid tot een cultboek. Maar het was wachten op een genuanceerdere benadering van de Cubaanse diaspora voor de roman zijn weg vond naar een groter publiek.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Recensie 'Zabor': schrijven tegen de dood Zabor is de tweede roman van de Frans-Algerijnse schrijver Kamel Daoud. Onze recensent las een boek vol boeken, geschreven in een overweldigende en excessieve zintuiglijke stijl.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Recensie 'De vrolijke verrijzenis van Arago' van Tomas Lieske: 'een duizelingwekkend verhaal' Wanneer de vijftienjarige Joys in coma raakt door een ongeluk waarbij haar ouders overlijden, verzint ze een verhaal over een alter ego, Lise Werner die vijftien is in 1922. Lise wordt bewonderd door grote geesten als Paul Ehrenfest, Hendrik Lorentz en Niels Bohr.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Brief aan de nieuwe feministische uitgeverij Chaos Sarah Posman schrijft een brief aan de nieuwe feministische uitgeverij Chaos die zojuist een eerste publicatie heeft uitgebracht: de nieuwe vertaling van A Room of One's Own van Virginia Woolf.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Recensie 'Het genootschap van onvrijwillige dromers' van José Eduardo Agualusa: 'Echt mooi' Het succes van de formule van de Angelose schrijver José Eduardo Agualusa is de lichtheid van zijn ernst, zijn humor en zijn associatievermogen die elke overgang mogelijk maakt, alsook de bikkelharde actualiteit die dit alles schijnbaar terloops onderstut.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor 'De eerste vijftig jaar zijn het moeilijkst' Veel van Dautzenbergs fictiewerk is autobiografisch, maar in Ik bestaat uit twee letters gaat hij nog een stap verder. Faits divers, bekentenissen, impulsieve notities of zelfanalyses geven een behoorlijk compleet beeld van de schrijver én de persoon Anton Dautzenberg.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor De pijnlijkste details op de pijnbank Het Claus-feestje is ondertussen al even voorbij, de partytent is afgebroken, de champagneflûtes naar de verhuurdienst teruggebracht. Als tastbare sporen blijven achter: een aantal publicaties die bij deze gelegenheid het licht zagen, en waarvan de belangrijkste wellicht Georges Wildemeersch' Familiealbum zal blijken.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Een portret van het achterblijven In zijn nieuwe roman, Voor het vergeten, herdenkt Peter Verhelst (1962) zijn gestorven moeder. Maar wie een portret verwacht van de overledene, een soort biografie, heeft het verkeerde boek in handen.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Lijden aan het leven of aan de inrichting van de samenleving doe je in stilte De novelle Een vader en zijn dochter (1928) van de Franse schrijver Emmanuel Bove (1898-1945) past naadloos in zijn oeuvre. Ook in dit verhaal voert hij de gedesillusioneerde mens op, die tegen beter weten in de regie uit handen geeft en daar een zekere heldhaftigheid in vindt.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor D'Annunzio is voor de Italiaanse literatuur wat Victor Hugo is voor de Franse sinds Baudelaire Rond het leven van de Italiaanse schrijver, dichter, oorlogsheld en überdandy Gabriele d'Annunzio (1863-1938) heeft altijd een aura van schandaal en sensatie gehangen. Die schandalen hoorden bij het 'onovertroffen leven' dat d'Annunzio voor zichzelf had uitgestippeld.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Een pop die op oma leek De bundel 'Onder mijn matras de erwt' van Ted van Lieshout telt net zoveel lagen als het bed van de prinses uit de titel, en het is een plezier om ze bij het lezen en herlezen allemaal te ontdekken.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Een vrouw in de schaduw In 'Hoe heette de hoedenmaker? reconstrueert de Vlaamse schrijfster Loekie Zvonik haar verhouding met Didier en daarmee onvermijdelijk het spoor naar zijn zelfdoding. Maar hoe zorgvuldig en beeldend zij de gebeurtenissen ook beschrijft, de schrijfster is zich maar al te goed bewust van haar tekortschietende voorstellingsvermogen.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Zou Lucebert zonder zijn vergissing in de oorlog ook de indrukwekkende kunstenaar zijn geworden? De biografie over Lucebert van Wim Hazeu biedt een schat aan gegevens die van belang zijn voor toekomstige interpreten. Maar dat is iets anders dan te beweren dat het mysterie van Luceberts grootheid is opgehelderd. Meer dan ooit blijkt de zo dierbare dichter, schilder en tekenaar een ongrijpbare sfinx.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Waarom Chopin de regen niet wilde horen en andere vragen uit de filosofie van de muziek 'Staande voor mijn cd-kast mag ik mij door het even glasheldere als innemende betoog van Marlies De Munck als luisteraar opnieuw bevrijd en zelfs opgelucht weten. Luister en neem ernstig wat je denkt te horen, zo lijkt zij te zeggen', schrijft Ger Groot
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Antwerpse stadsdichter Maarten Inghels maakt contact zonder concessies te doen aan de gelaagdheid van zijn teksten Het dichterschap van de stadsdichter van Antwerpen Maarten Inghels is om verschillende redenen van grote betekenis. Vooral omdat hij erin slaagt mensen die niet uit zichzelf poëzie zouden lezen zover te krijgen dat ze, al is het maar voor een paar minuten, de verwondering ervaren die deze kunstvorm behoort aan te kleven.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Rachida Aziz balt woedend de vuist tegen de witte maatschappij die haar alles ontnomen zou hebben Als witte mens een boek bespreken waarin zo goed als alle witten racisten heten te zijn - makkelijk is anders. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat witte recensenten Niemand zal hier slapen vannacht van Rachida Aziz lovend onthaald hebben en alleen tussen de regels een beetje kritiek uitten, al liegen waarderingen als 'fanatiek' en 'rabiaat' er niet om.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor 'De blinde uil' van Sadegh Hedayat: 'prachtig geportretteerde, zelfgekozen dood' Verstikking, wanhoop en walging: dat is wat de korte roman 'De blinde uil' van de Iraanse schrijver Sadegh Hedayat bij David Nolens teweegbrengt. 'Niet één keer deed hij me glimlachen en dat hoeft ook niet. Niet één keer sprong er een vonk naar me over en ook dat hoeft niet.' Maar wat moet ik dan met de dood en nog eens de dood als er geen leven tegenover staat?
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Tonnus Oosterhoff over 'Het raam gaat open als een sinaasappel' van Guillaume Apollinaire: 'grote kunst' Tonnus Oosterhoff, genomineerd voor de VSB-Poëzieprijs, over Het raam gaat open als een sinaasappel van Guillaume Apollinaire: 'Ik ervaar de authenticiteit van de dichter; zijn aanpak en vitaliteit inspireren... maar er is iets mee. Het lijkt of ik een foto van mijn eigen gevel zit te bekijken en pas na een minuut aan de tint van de gordijnen en de antenne op het dak zie: verrek, toen woonde ik hier nog niet!'
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Dagboek van een Goelag-kampbewaker: uniek en verbluffend document over de Goelag Over de Goelag, de strafkampen in de Sovjet-Unie, is al veel geschreven, maar altijd vanuit de slachtoffers. Uniek aan Dagboek van een Goelag-kampbewaker is dat het werd geschreven door een commandant die ter plekke een gedetailleerde kroniek over het leven in de Goelag bijhield.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor Ignaas Devisch over empathie: 'Empathie werkt zolang ze niet als basis van verdeelmechanismen wordt opgevoerd' Empathie, zo stelt Ignaas Devisch in zijn boek Het empathisch teveel, is populair. Dankzij een verhoogd vermogen om ons in de plaats van de ander te stellen kunnen we de warmte en het wij-gevoel terugwinnen die we ergens onderweg verloren zijn geraakt.
Opinie | De Reactor Opinie | De Reactor De taal van het geweld (en omgekeerd) 'De taal van het geweld', de tweede roman van Édouard Louis, vertelt een zeer nauwkeurig afgebakend, individueel verhaal, de geschiedenis van één geval van geweld, waarvan we algauw begrijpen dat het voor de schrijver en hoofdpersoon hét geweld is: het geweld dat hem is overkomen en dat zijn leven heeft veranderd.