Opinie | Pedro De Bruyckere 'Misschien moeten we op school ook jongeren aanleren hoe ze zich weer kunnen concentreren'
Opinie | Pedro De Bruyckere 'Discussies over huiswerk negeren dikwijls de complexiteit van onderwijs'
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Om het lerarentekort op te lossen, moet de leerkracht centraal staan' Pedagoog Pedro De Bruyckere over het moeilijke probleem dat het lerarentekort heet. 'We zullen onze leerkrachten moeten vertroetelen, koesteren, en betalen.'
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Het is niet ongezond dat een jongere een leven heeft waar ouders niet alles over weten' Pedagoog en onderzoeker Pedro De Bruyckere over de geheime, vaak online, levens van jongeren. 'Als je je kind controleert zonder dat die het weet, en het wordt ontdekt, bestaat het gevaar dat het gedrag nu helemaal underground gaat.'
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Stress bij Vlaamse jongeren: hoe vallen verschillende onderzoeksresultaten te verklaren?' Pedagoog Pedro De Bruyckere legt de verschillende studies van de afgelopen maanden naar het stressniveau bij de Vlaamse jeugd naast elkaar.
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Betrokkenheid van ouders is veel meer dan drie keer per jaar oudercontact' Pedagoog en onderzoeker Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) benadrukt dat ouderbetrokkenheid nog iets anders is dan drie keer per jaar langsgaan voor een gesprekje over de schoolresultaten van een leerling.
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere Centrale examens: 'Hoe meer belang je hecht aan de resultaten, hoe meer kans op uitwassen' Dezelfde examens voor alle leerlingen, het lijkt een simpel, goed idee. Maar het is complexer dan dat, schrijft pedagoog Pedro De Bruyckere. 'De Cito-testen in Nederland tonen bijvoorbeeld ook hoe taalvakken al snel verengd kunnen worden tot iets mechanisch.'
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Academiejaar starten op 1 september: gevolgen overstijgen de eigen instellingen' Pedagoog Pedro De Bruyckere staat stil bij de voor- en nadelen van de aanpassingen van de academische kalender die momenteel op tafel liggen in Leuven en Gent.
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Discussie over eindtermen: wat willen we als samenleving?' 'Goede scores, slechte scores, er zijn veel verschillende verklaringen voor, maar een van de belangrijktse invloeden zijn de keuzes die we maken in ons onderwijs', schrijft onderzoeker Pedro De Bruyckere naar aanleiding van internationale vergelijkingen waarbij het onderwijs in verschillende landen tegen het licht wordt gehouden.
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere Bingedrinken: 'Dé jongere bestaat niet' 'Dé jongere bestaat niet', schrijft pedagoog en onderzoeker Pedro De Bruyckere. 'Veralgemeningen over de jeugd zijn zowel kwalijk voor 'brave' jongeren als voor de groep die echt hulp nodig heeft.'
Opinie | Pedro De Bruyckere Opinie | Pedro De Bruyckere 'Geef het goede voorbeeld en toon interesse, dan moet je je kind online niet bespioneren' Deze ochtend las Pedro De Bruyckere, pedagoog en onderzoeker, twee berichten over jongeren en sociale media in de kranten. 'Je kind in de gaten houden - zeker als die daar niets van weet - is niet de oplossing om problemen te voorkomen.'