Opinie | Leni Franken 'Nieuwe leerplannen islamitische godsdienst: een kus van de juf en een bank vooruit'
Opinie | Leni Franken 'Maak godsdienstlessen facultatief en richt eindtermen op levensbeschouwelijke geletterdheid'
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken 'Algemeen hoofddoekverbod op school is juridisch geen haalbare kaart' 'Bevestigt zo'n wetgeving niet de ongenuanceerde angst voor de islam?' vraagt Leni Franken, onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen, zich af. 'Vrijheid en diversiteit moet niet alleen op papier, maar ook in de praktijk centraal staan', meent ze.
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken 'Gebrek aan degelijk lesmateriaal nefast voor kwaliteit islamonderwijs' 'Op dit moment blijven niet enkel de leerlingen, maar ook heel wat islamleerkrachten in de kou staan wegens een gebrek aan degelijk lesmateriaal', schrijft Leni Franken van de Universiteit Antwerpen.
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken 'Hoe maken we financiering van erediensten neutraler en democratischer?' 'Als overheid eisen dat iedereen mee betaalt voor de levensbeschouwelijke voorkeur van medeburgers, terwijl dat niet zo is voor andere voorkeuren of secundaire goederen, is niet democratisch en niet neutraal', schrijft Leni Franken (UAntwerpen).
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken '59 jaar Schoolpact: De overheid controleert best ook de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken' 'De principes van het Schoolpact zijn bijna 60 jaar na datum niet meer zo evident', schrijft Leni Franken (UAntwerpen). 'Kan de overheid eindtermen 'levensbeschouwelijke vorming' of 'levensbeschouwelijke geletterdheid' opleggen of leidt dit tot een schending van de vrijheid van godsdienst en onderwijs?'
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken 'Gaan eindtermen levensbeschouwing in tegen de scheiding tussen kerk en staat?' 'De grondwettelijk vastgelegde organisatie van de levensbeschouwelijke vakken gaat terug op het schoolpact van 1958', schrijft Leni Franken. Ze roept op om daar verandering in te brengen, en verwijst daarvoor naar voorbeelden uit het buitenland.
Nieuws Nieuws 'Waarom critici van LEF in de klas de bal misslaan' Doctor in de filosofie Leni Franken schreef met Geld voor je god? een kritisch werk over het Belgische kerk-staatsysteem en de financiering die ermee gepaard gaat. Knack biedt u een selectie uit het boek aan.
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken 'Overheid moet haar zeg krijgen over levensbeschouwing in het onderwijs' Leni Franken pleit voor een levensbeschouwelijke eindtermen in het onderwijs, gecontroleerd door de overheid. 'Dat zou niet alleen een verbetering kunnen zijn voor het islamonderwijs, maar voor het onderwijs in het algemeen.'
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken 'Als we godsdienstvrijheid ernstig nemen, moeten we ook nadenken over financiering van erediensten' 'Is een erkennings-en financieringssysteem van levensbeschouwingen nog wel wenselijk in België', vraagt onderzoeker Leni Franken (Universiteit Antwerpen) zich af.
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken Godsdienstonderwijs: 'Wat we nodig hebben is gedegen kennis over diverse levensbeschouwelijke tradities' 'In een samenleving die geseculariseerd en levensbeschouwelijk divers is volstaat het niet om leerlingen meer kennis van één bepaalde levensbeschouwelijke traditie bij te brengen', schrijft Leni Franken.