Schilderijen tonen gruwel van Belgisch koloniaal verleden in Congo

53 Echoes of Zaire, Kalema © CNN

De Congolese kunstenaar Kalema toont het gruwelijke koloniale verleden van de Belgen in Congo aan de hand van indrukwekkende schilderijen.

Voor een wit gebouw met opschrift ‘Congo Belge’ en de wapperende Belgische vlag, worden zwarte mannen geketend en in een gestreept t-shirt aangevoerd. Een andere man ligt op zijn buik op de grond en op zijn rug zijn diepe groeven en bloed van stokslagen te zien. Boven hem staat een – zwarte- man, netjes aangekleed in een koloniaal militair uniform, met een stok in de lucht, klaar om een zoveelste slag toe te brengen. Hij wacht op het teken van een witte man in de hoek in beeld die er met sigaar in de mond en hand in de broekzak, redelijk ontspannen bijstaat.

Deze scene is slechts een van de vele schilderijen, te bezichtigen in een nieuwe tentoonstelling in Londen. De exhibitie 53 Echoes of Zaire toont het gruwelijke koloniale verleden van België in Congo.

Slavenhandel

In 1880 viel Congo onder controle van de Belgische koning Leopold II. ‘Belgisch Congo is een uitzondering wat betreft de koloniale norm’, vertelt Sulger-Buel mede-oprichter van de tentoonstelling aan CNN. ‘Het land werd op een dramatische wijze uitgebuit door één man, namelijk koning Leopold II. Hij behandelde het land én de mensen als zijn persoonlijk bezit. Net zoals hij een auto bezat, beschouwde hij Congo als zijn persoonlijke eigendom.’

De schilderijen zijn van het hand van T. Kalema en gemaakt in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Kalema behoort tot de Lumumbashi Beweging, artiesten die woonden en werkten in het zuiden van de stad Lumumbashi.

‘In tegenstelling tot kunst uit de hoofdstad Kinshasa focussen artiesten uit Lumubashi zich op minder lichte thema’s’, zegt Salimate Diop, curator van de tentoonstelling. ‘Ook de slavenhandel uit de zestiende en zeventiende eeuw kwam reeds uitvoerig aan bod in hun werk.’

‘Geen luchthavenkunst’

‘Deze artiesten maken geen luchthavenkunst, de schilderijen zijn niet bestemd voor buitenlanders of toeristen’, klinkt het. ‘De schilders beschouwen zichzelf als vakmannen die kunst maken voor de lokale bevolking.’

Volgens de curator zijn deze werken niet alleen opmerkelijk door hun treffende inhoud, ‘ook het gebruik van kleuren is bewonderenswaardig, wetende dat de artiesten in armoedige omstandigheden leven en enkel basiskleuren kunnen aankopen.’ (AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content