Wodka moet wegen veiliger maken
Restjes wodka kunnen het op de baan een pak veiliger helpen maken. Maar voor u die laatste bodempjes uitdrinkt en achter het stuur kruipt: de wodka hoort wel degelijk op de grond, niet in uw mond.
Klimaatwetenschappers aan de Washington State University (WSU) gingen op zoek naar een alternatief voor zout strooien bij bar winterweer. Dat beschadigt namelijk de wegen, voertuigen en het klimaat. Nu kunnen gerstrestjes uit wodkadistilleerderijen blijkbaar een milieuvriendelijke oplossing bieden.
‘In 2013 werden alarmerende natrium- en chloridegehaltes in het grondwater langs de Oostkust vastgesteld’, zegt WSU-professor Xianming Shi in een persbericht. ‘Als een natie, zijn we verslaafd aan zout, net zoals aan petroleum, omdat het de laatste 50 jaar zo goedkoop en eenvoudig is gebleken’, citeert Time.com.
Schaars en schadelijk
Maar nu zijn de zoutvoorraden schaars en de prijzen zijn het afgelopen jaar met 10 tot 30 procent gestegen. New York heeft ondertussen ook al een recordsneeuwval achter de rug. Het team stelt dat welke vooruitgang ook, welkom is.
Want tijdens de winter blijkt de Amerikaanse overheid telkens zo’n 2,3 miljard dollar (1,9 miljard euro) uit te geven om de autowegen sneeuw- en ijsvrij te maken. Tegelijk moet de regering echter nog eens 5 miljard dollar (4 miljard euro) uitgeven aan extra kosten die door het hele proces veroorzaakt worden: de honderden tonnen aan zout lossen niet op en tasten op lange termijn de natuurlijke omgeving en infrastructuur aan. Op korte termijn brengt het schade toe aan voertuigen in de vorm van roest en corrosie.
Bieten, tomaten en wodka
En dus ging Shi met zijn team aan de slag. Groene alternatieven zijn bieten- en tomatensap, ‘dat een minder corrosief effect op voertuigen, sporen, stalen bruggen en betonnen wegen heeft’, klinkt het in het persbericht. Die opties moeten volgens de professor echter nog op punt worden gesteld.
Wat wel al succesvol bleek, is de samenstelling uit restjes gerst. Shi zegt het bezinksel uit wodkadistilleerderijen te kunnen halen. Of hoe restjes wodka het toch wat veiliger kunnen maken op de baan. Zij het niet op de manier die sommigen voor ogen hadden.
Tot slot heeft Shi’s team volgens Time.com een nieuwe technologie ontwikkeld voor slimme sneeuwploegen. Die zijn uitgerust met sensoren om gegevens te verzamelen, zodat het juiste zoudgehalte op de juiste plaats en het juiste moment gebruikt kan worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier