Vliegtuigen kunnen voortaan vliegen bij vulkanische aswolken
Dankzij sensoren zullen vliegtuigen vanaf eind 2014 om een aswolk heen kunnen vliegen.
De tijd dat een vulkaan als de Eyjafjallajökull het hele Europese luchtruim kon lamleggen is voorbij. Luchtvaartmaatschappij EasyJet heeft namelijk een sensor met de toepasselijke naam AVOID (Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) ontwikkeld die aswolken detecteert
Het systeem maakt gebruik van een infraroodsysteem dat piloten toelaat om de schadelijke wolk tot op een afstand van 100 kilometer waar te nemen zodat ze hun vliegroute kunnen aanpassen.
De gegevens worden ook naar de grond gestuurd waar aan de hand van data van andere vliegtuigen een gedetailleerde aswolkkaart gemaakt kan worden.
EasyJet voerde onlangs een test uit met een commercieel passagierstoestel en een kunstmatige aswolk om te zien of de sensor de wolk kon waarnemen. Er werd een ton IJslands as in de atmosfeer uitgestrooid om gelijkaardige omstandigheden te creëren als die bij de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in 2010. Het AVOID-systeem slaagde erin om de aswolk vanop een afstand van zo’n 60 kilometer te detecteren.
Dreiging IJslandse vulkanen
‘De dreiging van de IJslandse vulkanen blijft bestaan en we zijn verheugd met het resultaat van dit uniek en innovatief experiment’, aldus technisch directeur van EasyJet, Ian Davies. ‘Het is meer dan ooit cruciaal dat we een oplossong vinden zodat we nooit meer hetzelfde moeten meemaken als in de lente van 2010 toen alle vluchten boven Europa gedurende enkele dagen werden afgelast.’
Volgens EasyJet zal het systeem tegen het eind van volgend jaar op verschillende van haar toestellen aanwezig zijn.
Of het systeem ook snel zal kunnen worden ingezet zal moeten blijken. In IJsland barst zowat om de vijf jaar een vulkaan uit. Vermoed wordt dat twee van de meest actieve vulkanen van IJsland, Hekla en Katla, op het punt staan om van zich te laten horen. (TE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier