1 op 2 fietsen is elektrisch: ‘E-Leasefietsen zijn een geschenk voor de tweedehandsmarkt’

© Getty
Bart Claes Freelance journalist

We kopen voor het eerst meer elektrische dan mechanische fietsen, en de elektrificatie zet zich nog stevig verder door. Het succes van elektrische leasefietsen biedt kansen voor een bloeiende tweedehandsmarkt. ‘Maar in tegenstelling tot de Nederlanders zijn we nog wat conservatief’, zegt woordvoerder Filip Rylant van mobiliteitsfederatie Traxio, die in een marktstudie peilde naar ons koopgedrag.

Het marktonderzoek peilde bij tweeduizend Belgen naar hun aankoopintentie van een nieuwe of tweedehands fiets. Bijna de helft (47%) is van plan zeker in de komende vijf jaar een nieuwe fiets te kopen. Zo’n 36 procent denkt daarbij aan een mechanische fiets. In 2023 had de elektrische fiets voor het eerst een marktaandeel boven de 50 procent en dat aandeel zal dus alleen nog maar stijgen.

Fietsen we straks allemaal elektrisch en behoort de klassieke fiets dan tot het verleden?

Filip Rylant: Zo’n vaart loopt het niet, er zal altijd nog een segment mechanische fietsen bestaan. De fietsmarkt groeit elk jaar gestaag met zo’n drie tot vier procent, het aandeel e-bikes en speedpedelecs groeit sneller. In 2023 werden 15.672 speedpedelecs verkocht, in 2021 waren er dat 12.357.

De stijging van het aandeel duurdere, elektrische fietsen zet zich vooral in Vlaanderen door, waar meer verstedelijkte agglomeraties en centrumsteden zijn. Ook de betere fietsinfrastructuur speelt een rol, denk aan de fietssnelwegen. Net als de fiscale incentives, de kilometervergoeding en de cafetariaplannen waarmee werknemers een deel van hun brutoloon kunnen omzetten in fiscaal gunstigere voordelen. Zoals de lease van een (elektrische) fiets.

‘Ook bakfietsen en de longtails zitten fors in de lift. De verkoop van e-longtails is op een jaar tijd verdubbeld. Vooral in stedelijk gebied is de longtail een compact en handig alternatief voor een wagen.’

En wat met de recreatieve fietser, kiest die ook voor een elektrische variant?

Rylant: Koersfietsen blijven het goed doen in ons fietsminnende land, net als de gravelbike. Ook hier zien we dat de elektrificatie toeslaat. Een elektrische koersfiets is een taboe dat sneuvelt. Wat oudere of minder getrainde atleten kunnen zo ook mee met de rest.

Hoe lang doen we met een fiets voor we aan een nieuwe denken?

Rylant: Door het succes van leasefietsen verkort de termijn. Traditioneel zitten leasefietsen in een cyclus van drie jaar. Dat lijkt niet lang, maar fervente pendelaars leggen met een speedpedelec soms een paar tienduizend kilometer per jaar af.

Zie je kansen voor een bloeiende tweedehandsmarkt? Uit het marktonderzoek van Traxio blijkt dat we nog niet zijn gewonnen voor een tweedehands fiets.

Rylant: In tegenstelling tot de Nederlanders blijkt de Belg nog wat conservatief: 53 procent wil niet van een occasiefiets weten. Nederland heeft er een hele commerciële structuur op gebouwd, met gespecialiseerde winkels. In ons land is dat aanbod beperkt. Toch biedt de tweedehandsmarkt kansen, want leasefietsen zijn vaak duurdere, kwalitatieve fietsen. Als die na drie jaar op de markt komen, kan je als consument een goede fiets voor relatief weinig geld kopen. Een fietshandelaar kan die fietsen beoordelen, eventueel verbeteren, en met waarborg weer verkopen.

Ruim kwart van Belgen rijdt met elektrische fiets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content