Scheidend uitgever Peter Quaghebeur: ‘Pas je aan, of sterf’
Peter Quaghebeur, nu nog uitgeefdirecteur van WPG België maar straks chef van SBS-televisie (Vier en Vijf) neemt geen blad voor de mond over literaire uitgeverijen die volgens hem veel conservatiever zijn dan de media.
Peter Quaghebeur, jarenlang de grote VTM-baas en straks in april aan het roer van de commerciële concurrent SBS (Vier en Vijf) was in de tussentijd nog geen vier jaar directeur van de Belgische tak van WPG-uitgevers (met onder andere Manteau en Standaard Uitgeverij). Op de betaalsite van het Nederlandse Boekblad laat hij nu enkele opmerkelijke reacties optekenen waarin hij de mediawereld – toch wel zijn biotoop – met de uitgeverijbusiness vergelijkt waarin hij slechts een kortstondige passant was.
Auto in tweede versnelling
Ja, het was even schrikken, aldus Quaghebeur toen hij van de hectische tv-wereld plots in de gezapige boekenwereld binnenstapte een goede drie jaar geleden: “Ik vergelijk het wel eens met een auto die ineens van de vijfde in de tweede versnelling springt.” In de tv-sector worden elke dag met argusogen de kijkcijfertabellen van de dag voordien gescreend, en de mediaproducten in functie daarvan onmiddellijk aangepast. Bij de uitgeverijen is het wachten welke boeken het niet goed doen en door de boekhandels worden geretourneerd. Dan pas maanden later kan er actie worden ondernomen.
Toch heeft Quaghebeur in die paar jaren de uitgeverijwereld drastisch zien veranderen: er waren de opmerkelijke fusies (Pelckmans dat Polis en Van Halewyck overnam, terwijl WPG zelf met Davidsfonds in zee ging) en er was in het eigen bedrijf onder Quaghebeurs impuls de opstart van nauwere samenwerking tussen uitgeverij en tv-productiebedrijven, kwestie van boekverhalen ook op het tv- of filmscherm te krijgen – en omgekeerd: goed scorende tv-programma’s een boekenjasje om te doen.
Middenmoot uitgevers verdwijnt
Voor Quagebheur die samen met collega-directeur WPG Koen Clement in de running was om Leo Hellemans als CEO bij de openbare omroep op te volgen – en waar uiteindelijk de relatief onbekende Paul Lembrechts inschoof, terwijl Quagebheur nu dus onderdak vindt bij SBS België – is het echter zonneklaar dat de uitgeverijen zich meer en meer aan de nieuwe lezers zullen moeten aanpassen: “Een uitgeverij starten is erg makkelijk, je hebt genoeg aan een tafel, een stoel en een telefoon. De overblijvers hebben hun businessmodel beter op orde, maar ik denk dat bij de uitgevers de middenmoot verdwijnt. (…) Adapt or die. En dan bedoel ik niet aan Peter Quaghebeur, maar aan de veranderende marktomstandigheden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier