Vlaamse oppositie kwaad op Peeters omdat hij mobiliteitsplannen eerst in pers vrijgeeft

Simon Demeulemeester

Dat Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) te laat kwam in het parlement omdat hij 33 actiepunten voor de Antwerpse mobiliteit eerst op een persconferentie voorstelde, schiet bij de Vlaamse oppositie in het verkeerde keelgat. ‘Dit is een miskenning van het parlement’

Vlaamse oppositie kwaad op Peeters: ‘Weigert parlement wat hij in pers wel zegt’

Dat Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) te laat kwam in het parlement omdat hij 33 actiepunten voor het Oosterweeldossier eerst op een persconferentie voorstelt, schiet de Vlaamse oppositie in het verkeerde keelgat. ‘Dit is een miskenning van het parlement’

De plenaire zitting in het Vlaams parlement werd deze middag even geschorst op vraag van de oppositie, die niet gediend was van een demarche van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V), Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) en Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Peeters kwam te laat voor het debat over mobiliteit en het Oosterweeldossier omdat hij een persconferentie hield over 33 maatregelen die de files moeten verlichten, in afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse Ring.

De Vlaamse oppositie kon daar niet mee lachen. ‘Dit is een miskenning van het parlement,’ aldus LDD-parlementslid Lode Vereeck. ‘Een goed debat heeft informatie nodig.’ Ook Open VLD-fractieleider Bart Tommelein reageerde erg ontstemd. ‘Oosterweel is een van de achillespezen van deze Vlaamse regering, mobiliteit is een levensbelangrijk thema. Onze bedrijven in Antwerpen en Gent lopen weg omwille van de stilstand die deze Vlaamse regering heeft geïnstalleerd. Toch moeten wij vaststellen dat de minister-president en Bart De Wever hun 33 actiepunten voorstellen op een persconferentie in plaats van dat in het parlement te doen.’

Tommelein stipt aan dat de Vlaamse regering ‘pas nu de verkiezingen in zicht zijn’ maatregelen aankondigt. ‘Men heeft al die jaren niets gedaan. Open VLD vraagt al maanden naar flankerende maatregelen.’

33 maatregelen om vertraagd Oosterweel op te vangen

De Vlaamse regering en de stad Antwerpen zijn het dus eens geworden over 33 maatregelen die de files moeten verlichten in afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse Ring. Het gaat onder meer om spitsstroken, aanpassingen aan de weefstroken en verbeterde signalisatie, samen goed voor enkele tientallen miljoenen euro. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) verklaarde ‘heel blij’ te zijn met de oplossingen.

Wie had gehoopt dat het overleg tussen Vlaanderen en de Europese Commissie het Oosterweeldossier snel vlot zou trekken, was eraan voor de moeite. De Vlaamse regering moet een Milieueffectrapport (MER) tonen vooraleer Europa zijn licht over de zaak laat schijnen.

Om de files op korte termijn toch ietwat te verlichten, worden de komende jaren 33 zogenaamde quick-wins doorgevoerd. Die focussen vooral op een betere doorstroming en een verhoogde veiligheid rond de Antwerpse verkeersknoop.

Nieuwe spitsstroken

Meest in het oog springende maatregelen zijn de nieuwe spitsstroken. In 2014 komt er al één op de E19 naar Brecht en daarna ook op de E17 in de richting van de E34. Op de A12 tussen Leugenberg en Ekeren wordt in 2014 de pechstrook als rijstrook ingericht, zodat de invoegstrook naadloos overgaat in de uitvoegstrook.

Eveneens in 2014 wordt de weefzone van de oprit Wommelgem op de E313 verlengd en wordt de oprit van de Blancefloerlaan op Linkeroever naar de Kennedytunnel grondig herzien. In de jaren daarna wordt de aansluiting van de E34 naar de R2 uitgebreid van één naar twee stroken en wordt de inrit van de Waaslandtunnel op de linkeroever heraangelegd naar het model van de rechteroever.

‘Dit zijn niet de grote werken, maar we geven hiermee wel ettelijke tientallen miljoenen euro’s uit om op korte termijn files weg te werken’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Bart De Wever is naar eigen zeggen heel blij, maar hoopt toch dat er zo snel mogelijk kan worden gestart met de structurele werken.

Linkeroever

De Vlaamse regering hoopt nog steeds dat het bouwconsortium Noriant spoedig kan beginnen met het deel van de plannen dat ongewijzigd is gebleven bij de switch van een brug naar een tunnel: de Scheldetunnel en de werken op Linkeroever. In januari moet het Milieueffectrapport rond zijn en dan is er een nieuw overleg met de Europese Commissie. Of Kris Peeters hoopt daar een duidelijk antwoord te krijgen van de Commissie over de wettelijkheid van de overeenkomst met Noriant? ‘Laat ons niet op de zaken vooruitlopen’, zegt hij . ‘Vast staat dat alle betrokken partijen nog deze legislatuur belangrijke beslissingen willen nemen.’

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content