Oosterweeltracé wordt aangepast voor overkapping
Het tracé van de Antwerpse Oosterweelverbinding wordt zo aangepast dat een overkapping mogelijk wordt. Dat heeft minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aangekondigd in de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement.
Uit een studie die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) liet uitvoeren, blijkt dat het aanpassen van het tracé om een latere overkapping mogelijk te maken 29 miljoen euro kost. Het gaat dan bijvoorbeeld om het versterken van de wanden zodat die een dakconstructie kunnen dragen.
Optimalisaties
‘We hebben besloten om de plannen effectief aan te passen’, zei minister Weyts in een antwoord op een vraag van Yasmine Kherbache (SP.A). ‘De BAM engageert zich om de totale kostprijs van het project gelijk te houden, door een reeks optimalisaties.’
Voor de verkiezingen toonden alle partijen zich reeds voorstander van een overkapping. Met het bestaande tracé was dat echter niet mogelijk, iets waar de partij Groen herhaaldelijk op wees.
Tunnel
De regering besloot nog een tweede wijziging door te voeren: de tunnel onder het Albertkanaal wordt met tweehonderd meter verlengd en komt nu tot aan het Lobroekdok. ‘De tunnelmond lag te dicht bij de Damwijk in Merksem’, zegt Weyts. ‘Merksem zal nu minder hinder ondervinden en wint aan ruimte.’
Die aanpassing aan de plannen kost 30 miljoen euro.
Geen vertraging
De twee wijzigingen zouden de timing van het project niet verder vertragen. Weyts maakt zich sterk dat de Oosterweelverbinding er, ondanks de financieringsperikelen met Europa, zal komen. ‘Het probleem van de financiering geldt ook voor alle alternatieven die de oppositie aandraagt’, zegt hij.
Intussen wordt voortgewerkt aan de zogenaamde ‘quick wins’, zoals de inrichting van pechstroken als rijstroken en de verlenging van weefzones. (Belga/KVDA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier