Onderwijskoepels willen duaal leren uitstellen: ‘Eerst grondige evaluatie’
De Vlaamse regering wil op 1 september 2018 over heel Vlaanderen starten met ‘duaal leren’, het project waarbij jongeren werken en studeren combineren om een diploma te behalen. De onderwijskoepels vinden dat te vroeg en vragen uitstel. Volgens ondernemersorganisatie Voka is uitstel ‘onaanvaardbaar’.
Het systeem van duaal leren is als proefproject het tweede schooljaar ingegaan. Op dit moment bieden zo’n 83 scholen in 21 studierichtingen uit het beroeps- en technisch secundair onderwijs het aan.
De Vlaamse Regering wil het nieuwe systeem vanaf 1 september 2018 over heel Vlaanderen in 50 studierichtingen aanbieden.
In oktober liet de Vlaamse Onderwijsraad verstaan dat er een ‘degelijke evaluatie’ van de proeftuinen moet gebeuren. Nu maken de onderwijskoepels – zowel Katholiek Onderwijs Vlaanderen als het GO! – ook tegen de geplande startdatum bezwaar, meldt De Morgen.
“We staan achter het systeem, maar ijveren voor een grondige evaluatie alvorens het uit te rollen”, zegt Raymonda Verdyck, bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs (GO!) in de krant. “Het is beter om de modernisering van het secundair onderwijs samen met het duaal leren van start te laten te gaan op 1 september 2019”, verduidelijkt ze.
Dat vindt ook Lieven Boeve, de topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
“De uitrol mag gekoppeld worden aan een invoering van de modernisering in september 2019. We schuiven het niet op de lange baan. We willen die vijftig richtingen volgend schooljaar opnemen in de proeftuinen. Laat ons voldoende tijd nemen om lessen te trekken”, luidt het.
‘Uitstel onaanvaardbaar’
Voka, het Vlaams Netwerk van Ondernemingen, noemt de oproep van de onderwijskoepels tot uitstel ‘onaanvaardbaar’.
“Ondernemingen staan klaar om in het systeem te stappen en jongeren meer kansen te geven op de arbeidsmarkt. We zijn nu bijna vier jaar aan het spreken over de uitrol van het duaal leren, de proefprojecten tonen het succes van deze leerformule aan. Het wordt nu dus tijd om duaal leren te verankeren,” aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka in een reactie.
Volgens de Voka-topman lijdt ons onderwijs aan ‘chronisch uitstelgedrag’. “Net als in het dossier van de hervorming secundair onderwijs zijn de koepels de remmende kracht op verandering in ons onderwijssysteem”, zegt hij.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier