Nergens meer fietsdoden in Europa dan in Vlaanderen
Vlaanderen haalt de slechtste score van heel Europa als het om het aantal fietsdoden per miljoen inwoners gaat. ‘Vlaanderen is de derde fietsregio in Europa. In vergelijking met onze buren moeten we echter nog een grote inhaalbeweging maken inzake fietsveiligheid’, zegt bevoegd minister Ben Weyts (N-VA).
Met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners haalt Vlaanderen in 2013 de slechtste score van heel Europa. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de European Transport Safety Council (ETSC).
Net als in de rest van Europa is het aantal verkeersdoden onder voetgangers en fietsers op tien jaar gedaald, maar minder sterk dan onder voertuiginzittenden. Vooral de fietsveiligheid is zorgwekkend, deelt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) mee.
Slechtste score
Eerst het goede nieuws: tussen 2002 en 2012 daalde het aantal verkeersdoden bij voetgangers in het Vlaamse landsgedeelte met 19 procent en het aantal bij fietsers met 28 procent. Maar het aantal verkeersdoden bij voertuiginzittenden daalde in dezelfde periode met 56 procent. Meer nog: terwijl het aantal verkeersdoden bij voetuiginzittenden (-18 procent) en voetgangers (-23 procent) tussen 2010 en 2013 daalde, steeg het aantal bij fietsers met 8 procent.
“Met 9,5 fietsdoden per miljoen inwoners halen we de slechtste score van heel Europa”, zegt de VSV in een persbericht. Volgens de VSV worden de cijfers voor fietsers sterk beïnvloed door het fietsgebruik. Nederland, dat bekendstaat als fietsland, heeft ook een hoog aantal fietsdoden per miljoen inwoners (8,3). Maar Denemarken, een ander land waar veel gefietst wordt, doet het dan weer opmerkelijk goed (5,1). Het Europese gemiddelde is 4,2.
Toename voetgangers en fietsers
Een toename van het aantal voetgangers en fietsers kan de risico’s voor deze groepen doen dalen omdat gemotoriseerde weggebruikers dan meer bedacht zullen zijn op hun aanwezigheid, zegt de ETSC.
“Vlaanderen is de derde fietsregio in Europa, na Nederland en Denemarken. In vergelijking met onze buren moeten we echter nog een grote inhaalbeweging maken inzake fietsveiligheid. Ik investeer daarom gericht in nieuwe fietsinfrastructuur ten dienste van het woon-school- en woon-werkverkeer. Fietsen moet vlotter kunnen en vooral veel veiliger worden”, zegt bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) in het persbericht. (Belga/WB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier