Label voor goederen uit Israëlische kolonies: om deze producten gaat het
De federale regering maakt werk van een label voor Israëlische producten die uit de kolonies in bezette gebieden komen. Met het label moet de consument bewust kunnen kiezen of hij goederen uit die gebieden wil kopen. Dit zijn de voornaamste producten waar het om kan gaan.
Ontslagnemend minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) bereidde al langer zo’n label voor en kreeg nu groen licht van minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR).
Hij liet na een vraag van Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt weten te willen meewerken aan de invoering van zo’n label. Dat bevestigde De Vriendt vrijdag aan Knack.be.
Omzendbrief
Vandaag of ten laatste woensdag verschijnt op Vande Lanottes website de omzendbrief die zo’n label mogelijk maakt, meldt De Morgen.
Het label zal niet verplicht zijn, de warenhuizen hebben zelf de keuze. ‘Maar ik zie niet in waarom niet, het gaat louter om het informeren van de consument’, aldus de minister.
‘Gemaakt in de illegaliteit’
Europa is de belangrijkste bestemming voor de export van Israëlische goederen, en producten uit de (volgens internationaal recht illegale) nederzettingen vormen daar een groot deel van. Nu worden die geëtiketteerd als ‘Made in Israël’.
Volgens Groen is de export uit de nederzettingen naar EU-lidstaten meer dan 230 miljoen euro per jaar waard. Dat is 15 keer meer dan de totale export van de Palestijnse gebieden naar de EU.
Mehadrin, Arava Export Growers en Hadiklaim zijn enkele van de belangrijkste exportfirma’s naar de EU, volgens de 11.11.11-campagne ‘Made in illegality’.
Fruit, groenten en noten
Vooral fruit en groenten, wijn en afgewerkte producten worden in de nederzettingen geproduceerd.
Zo exporteert Israël voornamelijk druiven, dadels, granaatappels, pompelmoezen, nectarines, perziken, avocado’s en olijven die in nederzettingen geteeld worden, naar Europa.
Ook zowat een vijfde van de amandelen die de Joodse staat naar Europa exporteert, komt uit de Jordaanvallei.
Wijn
De Israëlische wijnmarkt wordt volgens 11.11.11 gecontroleerd door zes wijnhuizen, waarvan er vijf wijngaarden in de bezette Palestijnse gebieden hebben: Carmel Winery, Barkan Winery, Teperberge 1870 Winery, Binyamina en Tishbi Estate Winery.
Ook honing en olijfolie uit Israël wordt in de nederzettingen geproduceerd.
Sodastream
Een van de bij ons bekendste afgewerkte producten uit de nederzettingen zijn de apparaten van Sodastream, om frisdrank mee te maken. De grootste fabriek bevindt zich in de nederzetting van Ma’ale Adumim.
Volgens Sodastream, dat in België door een twintigtal bedrijven wordt verkocht, bezitten 400.000 Belgische gezinnen deze apparaten. Ook de nieuwe vullingen van gas en siroop worden volgens 11.11.11 gemaakt in bezet Palestijns gebied.
Een andere belangrijke fabrikant in de nederzettingen is Ahava, dat cosmeticaproducten vervaardigt.
Europa
Niet alle Europese landen zijn voor een dergelijk label te vinden. Hetzelfde gebeurt ook al in onder andere het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.
Comeos: ‘Praktisch niet uitvoerbaar’
Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, oordeelt dat een stickersysteem voor producten uit Israël, de Palestijnse gebieden en de bezette gebieden praktisch niet uitvoerbaar is.
Gedelegeerd bestuurder Dominique Michel merkt in een persbericht op dat het systeem te complex is. ‘Er zullen maar liefst drie verschillende labels zijn – respectievelijk voor producten uit Israël, de Palestijnse gebieden en de bezette gebieden’.
Voor hem is het niet duidelijk wie het label op de producten zal plakken: de leveranciers of de handelaars. ‘Voor supermarkten is dit te omslachtig: zij moeten eerst voor elk product in de rekken nagaan van waar dit afkomstig is, wat niet voor elk product mogelijk is. Daarna moeten zij de labels op de producten plakken, een tijdrovende bezigheid.’
Volgens Michel legt de regering met de maatregel de verantwoordelijkheid voor sancties tegen Israël bij de consument. Hij merkt op dat de regering over voldoende politieke en diplomatieke instrumenten beschikt om Israël een signaal te sturen.
‘Het is duidelijk dat het al dan niet vermelden van de oorsprong van producten uit bezette gebieden door de consument gepercipieerd zal worden als een stellingname van de handelaar.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier